Aner ikke hvorfor Atkins er i mot froktose, men det aner meg at det har med karber å gjøre.
Opprinnelig lagt inn av drlindbergs.no
Næringsinnhold: 100 g Fruktose inneholder: 1700 kJ (400 g kcal), Protein 0 g, karbohydrat 99 g og fett 0 g. Nettovekt: 500 g.
Fruktose er sunnere enn sukker, men det HAR altså like mye karber !
Atkins anbefaler Splenda. Det har ingen karber (mindre enn 1 pr ts betyr det vel) og ingen kalorier. Det kan brukes til det meste, men må bestilles utenfra. Selges ikke i Norge.
Stevia er et annet søtstoff, men det har de sluttet å selge så vidt jeg har forstått. HP er oppdatert der.
Av det du kan kjøpe her er Natreen det beste. Det finnes i små runde søte "piller" som brukes i te/kaffe. Pulver, til baking og matlaging, og flytende til baking og matlaging. Det har både kalorier og karber, men normalt bruker du lite om gangen så det gir ikke store utslag)
Sukker har også en "hevende" effekt i bakverk. Så vidt jeg vet er der ikke noe kunstig søtstoff som har denne effekten. På de jeg har (Splenda og natreen) står det klart og tydelig at det IKKE funker bra der hvor sukker er en stor del av ingrediensen - som f.eks sukkerbrød. Men der kan du bytte ut NOE av sukkeret med Søtstoff og noe med fruktose (har noen her sagt engang, husker ikke hvor/hvem).
Du må nesten prøve deg frem. Jeg bruker Natreen og Splenda om hverandre. Natreen har mer kalorier og karber, - så trenger jeg mye søtstoff bruker jeg Splenda, trenger jeg lite bruker jeg Natreen. Bare for å få ned kalori/karbo inntaket.
har mer detaljer hjemme, men regner med at andre svarer før jeg kommer så langt !