Sv: Noen som så nyhetene nå i kveld?
Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.
Kan det være at dere reagerer på "rånelukt"? Kjøtt fra råner (ikke kastrerte) smaker annerledes, og det er veldig forskjellig hvor sterkt man reagerer på lukten/smaken. Noen kjenner det ikke i det hele tatt, noen merker det såvidt, og noen syns det er helt forferdelig.
Jeg har vært så heldig å få svinekjøtt fra småbruket til onkelen min et par ganger, og det føles underlig nok som det "ligger" annerledes i magen enn svinekjøtt fra Gilde eller Nordfjord eller hvadenåheter. Det er sikkert et element av innbilning her, men jeg tror glad gris gir bedre kjøtt - både på smak og andre kvaliteter.
Og nu tilbake til tema 
Men før vi går tilbake til tema, så må jeg si; Ja! Jeg husker vi en sommer grilla koteletter av gårdsslakta gris. Det er jo ikke lov til å slakte annet et til eget brukt, og det er heller ikke lov å selge gårdsslakt, så det hører jo til sjeldenhetene. Det gikk finfint ned også, samt at smaken ikke var så syrlig som det ellers pleier å være av butikkjøpt svin.
I følge min far, allviteren, så har dette med at griser er mer sensitive for stress enn dyr flest, og de rekker å produsere mye melkesyre (?!) i løpet av turen fra gård til slakteri i en mørk vogn, noe som forringer kjøttet. Jeg vet ikke om det stemmer, men uansett. Jeg klarer bare ikke å være uenig i at kjøttet fra glade dyr smaker bedre . Om man skal være litt alternativ og en smule svevende i tankegangen, så føler jeg det litt sånn at energien i maten er mer positiv også, man inntar det jo tross alt, og blander med sin egen.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|