Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-10, 17:10   #41
Chunky
Gjest

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Ja, jeg har lest (eller skummet gjennom er vel mer riktig) Skaldeman. I motsetning til andre har han en mer anekdotisk tilnærming; å følge sitt eget opplegg. Det liker jeg. I tillegg vet han også å verdsette protein i kosten. Jeg føler mye av LCHF har blitt til veldig mye HF og lite LC i det siste. Protein har også blitt helt borte i jakten på mest mulig fett.

Men han har vel nesten en Per Inge Torkelsen-tilnærming til trening? Jeg mener trening er utrolig viktig for helse og varig vektnedgang. Å bygge muskler er kanskje det mest forebyggende du kan gjøre på alle mulige måter. Utholdenhetstrening er også veldig sunt, men det øker ikke kroppens forbrenning på sikt. Det var det jeg mente med trening, sult og vektnedgang. Det er ikke noen quick-fix. To måneder jogging gjør deg ikke slank, men et år med styrketrening gjør underverker.

Så ja - jeg liker Skaldeman godt. Men jeg heller mer mot Fedon. Han er mer opptatt av helse enn av vekt. Vekten kommer av seg selv når du går lavkarboveien med helse som mål. Mitt utgangspunkt var vekt. Det var først etter en stund at jeg begynte å verdsette hva det gjorde for helsen også, selv om jeg leste mye om det. Hadde jeg visst det jeg vet nå når jeg startet, hadde jeg nok gjort en del ting annerledes. Vært mer tålmodig, trent mer, fokusert mer på protein, og i sum belastet kroppen mindre. Jeg hadde kanskje brukt 3-6 måneder lenger tid, men hadde hatt en sunnere kropp og enda bedre helse.

For øvrig synes jeg du er utrolig flink og standhaftig. Jeg er sikker på at om du ser på kroppssammensetningen, så blir den bedre dag for dag, uavhengig av vekten. Vekt er et viktig og mål (og veldig lett å måle) men det er jo en ok kropp vi til syvende og sist er ute etter? Dersom du har levd på lavkalori eller hatt dårlige forutsetninger pga hormonforstyrrelser, er det nå kroppen begynner å rette seg opp. Så gi det tid. Du gjør alt riktig, og da må resultatet bli bra til slutt.

Sist redigert av Chunky : 28-02-10 kl 17:28.
  Svar med sitat