Sv: Gravid ketolyse
Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.
Ja, det er det jeg også har hørt. Og i så måte, så er det jo det samme om man er i ketose eller om man trener. Men mange går ned i vekt mens de ammer på grunn av alle kaloriene som går med på å produsere morsmelk. Og da kommer vel litt miljøgifter inn i morsmelka også selv om de kanskje verken trener eller er i ketose?
Jo, men igjen, så er det jo gjerne sånn at om man er normalvektig i utgangspunktet, så er den ekstra fødselsvekta man får til amminga så ny i kroppen at den ikke har disse avleiringene. Jeg synes jo det er fryktelig risky å skulle si at det må være greit å være i ketose når man er gravid, rent empirisk sett burde det jo ikke være farlig (jfr våre forfedre, urbefolkninger som masaier, inuitter etc), men det er en såpass sårbar tilstand å være gravid, at det beste vil være å ta sine forhåndsregler.
Men en ting har jeg lest flere ganger, det er ikke lurt å leve fettfattig i svangerskapet. Fettsyrer er helt essensielt for hjernens utvikling! De fleste faller jo ut av ketose ved førti femti gram kh, og da er det jo fortsatt rom til å være ganske liberal med fett .

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|