Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-10, 00:03   #6
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS, metabolsk syndrom og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hva er egentlig forskjelle på PCO og PCOS??

Vet at det med PCO HAR cyster, og at de med PCOS har tilsvarende symptomer , men kanskje helt uten cyster..

Blir det ala diabetes 1 og 2??

Skal sjekke med nabogynekolog i morgen...

Du er forsåvidt inne på noe. PCO er bare cystene, uten tilleggssymptomer, eller rettere sagt en isolert beskrivelse av hvordan eggstokkene dine er med cyster (polyscystiske ovarier). PCOS er syndromet (polycystisk ovarie-syndrom), som da innebærer en eller flere av en haug symptomer. Den letteste måten er jo å få påvist cyster på eggstokken (minst ti på hver skal visst være en slags grense, uten at jeg helt skjønner hvorfor) hos gynekolog via ultralyd, men igjen finnes det dem som ikke har cyster (jeg vet ikke om jeg har hatt det, men en gynokolog mente han kunne se noe som vitnet om tilbakevendende cyster). Men, det viktigste er nok hormonbildet, og hva det gjør med utseendet. PCOS-ere har økning av androgener og testosteron, hvilket slår ut på f.eks ansiktsbehåring, tap av hodehår, kviser/byller, mannlige kroppstrekk (mer vom og overvekt rundt midja -altså at man legger på seg på en typisk ''mannlig'' måte). Videre kjennetegnes det av at man har nedsatt fertilitet, og gjerne lange sykluser (typ 35 dager ++ mellom). Men det er veldig forskjell på hvem som får hvilke symtpomer. Jeg har brukt p-piller i så mange år at jeg ante ikke hvordan syklusen min egentlig var.
Jeg, for min del, legger på meg på den måten jeg bekskriver, jeg får ikke kviser, men byller, jeg har litt ansiktsbehåring (men er heldigvis veldig lys, så det synes ikke så godt), og tynt hår på hodet.

Så, det er ikke et syndrom som er så lett å diagnostisere, akkurat . Jeg tror mørketallet for PCOS er stort ...

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat