Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?
Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.
Jeg trodde Bjørkesøt var xylitol - som kropper oppfatter som sukker......altså ikke det beste alternativet....
Bjørkesøt = Xylitol
Dette skriver produsenten:
Flere kliniske undersøkelser har vist at BjørkeSøt forbrennes langsomt i kroppen (lav glykemisk indeks, GI = 7). Det påvirker dermed ikke blodsukkeret på samme måte som hvitt sukker gjør (GI = 100). Derfor er det også godt egnet for både diabetikere og andre som er opptatt av å holde insulinproduksjonen på et stabilt nivå.
Dette er litt av hva som skrives om Splenda (på siden jeg linker til litt lenger opp) :
Hvis jeg ga deg ei flaske, og sa: "Her, drikk denne søte klorindrikken. Slapp av, det er trygt, for bare ca 12% blir igjen i kroppen din"- ville du ha drukket den?
Gravide
Rottestudier viser at sukralose går inn i hjernen, fosteret, morkaken og fostervæsken. Et forsøk på kaniner viste at halvparten aborterte med store doser sukralose.
Det kan være verdt å ha i minne?
Splenda - 99% sukker
Ja, det er riktig. Det meste er faktisk sukker likevel. En prosent er nemlig sukralose, og resten er fyllmasse som dextrose/glukose (sukker) og maltodextrin (sukker).
De omgår bare varemerkingsregler som tillater dem å kalle seg "sukkerfri" og "kalorifri" så lenge pakkene er små nok...Dette hadde kanskje vært vesentlig informasjon for f.eks. diabetikere?
Tror jeg foretrekker bjørkesøt, er snakk om små mengder en sjelden gang. Noen som har erfaring med bjørkesøt og smak?
Sist redigert av Timona : 14-03-10 kl 11:42.
Årsak: skrivefeil
|