Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-10, 18:01   #45
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det var et greit spørsmål, og svaret er at du har rett og vedkommende du diskuterer med tar fullstendig feil. Ketose har ingen verdens ting med kalorier å gjøre. Det finnes mange innlegg om ketose på forumet, mye riktig og noe litt misvisende. Jeg kan gjenta det viktigste av det jeg mener er relevant:

Kroppen trenger ca 200 gram sukker per døgn til hjerne, røde blodlegemer m.m. Dette sukkeret får du normalt i deg fra mat i form av sukker, karbohydrater eller stivelse (det spiller ingen rolle i hvilken form det inntas - alt dette blir til samme type sukker i kroppen).

Dersom du inntar mindre enn 200 gram sukker per døgn, må kroppen skaffe seg det på annen måte. Det gjør den ved å bryte ned protein. Fortrinnsvis bruker den protein fra mat, men om det også mangler (faste, lavkalorikur med lite proteiner), bryter den ned proteinet i musklene. De sukkeravhengige funksjonene er det siste som skrus av. Kroppen kannabaliserer muskler og indre organer til siste trevl før hjernen slutter å fungere. Ved faste brytes det ned ca 150 gram muskler per dag.

For å bryte ned protein til sukker trengs det energi. Denne energien får du fra fett. Men ikke alt fettet kan utnyttes. Biproduktet, eller restene om du vil, er de berømmelige ketonene. Kroppens superbrensel. Etter et par dager vil kroppen gradvis gå over til å bruke ketoner som erstatning for sukker, og etter en tid kan oppimot halvparten av kroppens sukkerbehov dekkes av ketoner. Resten må komme fra karbohydrater eller nedbrytning av protein.

Så lenge du holder inntaket av karbohydrater under 120-130 gram per dag, produserer altså kroppen ketoner for å dekke opp for sukkerunderskuddet, men det blir ikke målbart i urin/pust før du er under 60-70 gram per dag, fordi overskytende går direkte til erstatning for blodsukker. Det er når det blir målbart at det kalles ketose. Dess mindre mengde karbohydrater, dess større målbart overskudd av ketoner. Og prosessen i seg selv er som nevnt i seg selv energikrevende, noe som gjør at du forbruker mer energi og fett.

Den eneste sammenhengen mellom kalorier og ketose er at om du ligger ekstremt lavt - under f.eks 800 kalorier, så klarer du ikke å dekke kroppens sukkerbehov, om du så inntar disse kaloriene som rent sukker. Og da vil prosessen over starte. Men det har ingenting med kaloriene (energi) å gjøre, kun med mengden karbohydrater.

Når det gjelder insulinresistens, så har det mer med den andre siden av ligningen å gjøre - altså hvor lett får du tilgang til kroppens egne fettlagre. Høye insulinverdier gjør det vanskelig å frigjøre fett. Kroppen klarer alltid å skaffe det fettet den trenger til å produsere nok ketoner til hjernen osv, men høye insulinverdier hindrer frigjøring av fett til kroppens øvrige energibehov. Det er en viss sammenheng mellom insulinresistens og ketose, men hovedproblemet med insulinresistens er at det hemmer frigjøringen av kroppens fettreserver.


Takk for fyldig og forståelig svar Da tenkte jeg ikke helt feil,da. Det er slik med lav-karbo at på overflaten virker mekanismene enkel og greie, men graver du litt nedover blir det straks mer komplisert og vanskeligere å forstå. Jeg har behov for å forstå litt mer for å kunne gjøre meg opp en mening om hva slags lav-karbo kostholdet jeg skal legge meg på.

Nå er det slik med ED at kaloriinntaket er ekstremt lavt, kan lett komme under 800 cal. pr. døgn, ja. Produktene består av ca.60- 70 % protein og under 30 % fett. Det var nok det min ED-venn henviste til.

Nå er jeg egentlig litt skeptisk det lave kalori og fett-inntaket, er bekymret for at forbrenningen skal stoppe opp... At det er for lite fett... Men det gjør den vel ikke pga. ketosen. Om man bygger noen muskler på dette kostholdet, er en annen sak... Litt redd jeg mister muskler....på tross av den høye proteinprosenten, men det er jo lite mat da. Hva mener du er ideell fordeling fett/karbo/protein for å gå ned i vekt?

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat