Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-10, 18:26   #25
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Sv: Tips til ost og vinkveld?

Siden denne tråden dukket opp igjen kan vi jo fylle på med meninger. Jeg er ganske mye over gjennomsnittet glad i ost, og det er muligheten til å trykke i meg store mengder ost som gjør at jeg synes det er enkelt å leve lavkarbo. Ost er 20-40% fett... og dermed klassifiserer jeg det som superfood! Og er man sulten er 150g fet brie (=50g fett og 25g protein, 550kcal) et ypperlig lite måltid.

Så her er mine tips:

1) Lag et ostefat med 7-8 forskjellige oster. Du bør ha noen faste/halvfaste oster (lagret (18mnd+) gouda eller cheddar, manchego - og gjerne Jarlsberg!), noen bløte hvite muggoster (en god camembert eller brie, velg gjerne norsk!), noen geitoster (av den hvite typen, selvsagt), gjerne noen kittoster (Port Salut, taleggio, Saint-Albray) og en eller to blåmuggoster (gorgonzola, roquefort, stilton).
2) Glem kjeksen og frukten. Ost nytes best alene. Hvis man skal ha noe til er det best med søtt - og slikt driver vi jo ikke med. Dette er faktisk et problem for de aller sterkeste ostene.
3) Vin og ost er vanskelig! Rødvin med mye tanniner kan være grusomt med en god del oster som for eksempel brie. Grunnen er at tanniner reagerer med umamismaken som er framtredende i mye ost, med mindre osten også er salt. Rødvin funker derfor glimrende til en salt taleggio, men kan være grusom til brie. Generelt:
a) Skal du ha én vin til all osten, velg en hvit vin. Riesling, kanskje?
b) Côtes de Gascogne funker gjerne bra til faste oster og hvitmuggoster.
c) Til de sterkeste ostene lønner det seg med søt vin. Kanskje det er verdt det å bruke noen karber på en Sauterne? Heller det enn på sure druer ved siden av osten i hvert fall... Eventuelt er vann en god ide til disse.
d) Må du ha rødt? Finn en lett og fruktig rødvin. Valpolicella, kanskje? Spør på polet etter en vin med lite bitterstoffer og mye frukt.
4) Kjøp for all del ren ost. Krydderost og kremost og andre bastardprodukter er ofte tilsatt mye rart. Sjekk i hvert fall pakken...

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat