Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-10, 00:14   #38
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?

Ja til litt lørdag hele uka sier nå jeg!
Jeg har stor nytte av en liten lavkarbo godbit daglig om jeg ønsker det. Da spiser jeg noe som ikke påvirker blodsukkeret eller gir for mye karbo. Det betyr at jeg klarer å stoppe, og at jeg virkelig nyter belønningen min. Dette mønsteret setter en stopper for store sprekker med masse overspising. Det er nettopp fordi det er en livsstil og ikke en kur som snart tar slutt at dette er en løsning for meg. Mørk sjokolade er like sunt som rødvin, er proppa med antioksidanter og frigjør deilige endorfiner :-) Jeg nyter min hverdagsgodbit med god samvittighet for jeg vet at jeg lever sunt! Jeg spiser rene proteinkilder og masse grønnsaker, og svært lite sukker/karbo.

Jeg takker ja til alle erstatninger jeg,(ikke polyoler) som opprettholder livskvaliteten min og som gjør at jeg trives med lavkarbo. Poenget er jo at kroppen ikke tilføres sukker!! (Les:karbo)Jeg ser absolutt ingenting galt med lavkarbo pasta, pita, brød knekkebrød etc. Det er de skjulte karbokildene man må passe seg for!

Ellers vil jeg bare nevne at du er litt for kategorisk i skillet mellom naturlige (stevia) - og unaturlige erstatinger. Flere sukkererstatninger er utvinnet av frukt, bær og sopp. (F.eks sukrin, yxilitol, malititol.. se "sugar alcohol" på wikipedia)
Det er er heller ikke slik at alt som kalles for et e-stoff er unaturlig; Se på JKB f.eks,"Fortykningsmiddel E410" kalles det hos mattilsynet. Dette er et naturprodukt utvinnet fra johannesbrødtreet og er like legitimt som hvete eller potetmel eller hva du nå måtte ønske å jevne sauser etc med.

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat