Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-10, 10:28   #41
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, nettopp, DU synes ikke noe om det, men nå sitter vel ikke du heller med den hele og fulle sannhet for alle?!
Jeg har sagt tidligere at jeg er tildels enig med deg. Men måten du legger det fram på synes jeg egentlig er litt trassfremkallende, som når noen skal fortelle meg at det er usunt å røyke og at jeg bør slutte med en gang. Da får jeg lyst til å røyke dobbelt så mye . Kall meg gjerne barnslig, men jeg tror det er en ganske menneskelig reaksjon når voksne mennesker får beskjed av andre om hva de mener de bør gjøre med livene sine, fordi de vet best.
Folk vil uansett hvordan man legger det fram ta sine egne valg til syvende og sist, og dersom man skal nå fram med noen slags misjon om hva som er det beste og sunneste valget, så må man presentere det på en langt mer ydmyk måte enn du gjør her. For det er ganske klart, dessverre, at det ikke når helt fram .

Det kan hende det ikke når frem, det er heller ikke min mening. Rett og slett fordi jeg ikke har det minste med å fortelle andre hva de skal spise. Men de aller fleste har ikke gjorts om arnakristin for eksempel. Lest seg opp i forkant. Jeg tror langt de fleste her har nok med sin hverdag, om en ikke skal begynne å studere alt som er skrevet om emnet. Og det kan i sin tur føre til at man ikke tenker så mye over det man spiser. Man leter helt naturlig etter erstatninger- Gudene vet at jeg gjorde det, til overmål. Helt til jeg fikk lest nok litteratur. Så jeg hadde lyst til å "ruske" opp i folk som ikke har - helt naturlig nok - tenkt over hva de spiser. Jeg tenkte ikke over det som sagt, før ting i bøker fanget min oppmerksomhet, og jeg fikk mange a-ha opplevelser da jeg skjønte hvordan hjernen fungerte - hvorfor noen får insulin økning av sukrin, mens andre ikke gjør det. Det mentale systemet kan overstyre hormonene og fremkalle fysiske reaksjoner som ikke er ønskelig. Tenk på å stappe en sitron i munnenen og tygge på den - bare tanken gjør at du får vann i munnen, enda det ikke er en sitron der. Erstatninger kan gjøre det samme som ekte vare gjør, hos noen. Så unødvendig bare. Fet fisk vil ALDRI fremkalle insulin økning, hverken ved å tenke på det, eller faktisk å spise det. Men det fremkaller vel heller ikke "kose" følelsen, for vi har ikke tradisjon med å kose oss med fet fisk og en god film i påsken? Vi har prøvd å innføre nye tradisjoner her i uken - stekt flesk som kos til filmer. Forandring i livsstil, betyr forandring i stilen vi lever på. Tenke nytt og annerledes. De fleste vil ikke, og det er greit. Men for de som ikke hadde tenkt tanken...noen vil kanskje synes det vil være befriende? Dårlig forklart, men jeg har ikke helt ordet i min makt her.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat