Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-10, 17:48   #19
Maja
Medlem

Maja sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Maja er ny på veien

Sv: Hvordan komme i gang? Kickstart?

Opprinnelig lagt inn av Tiko, her.

Jeg skal i gang med en total omlegging av kostholdet mitt. Jeg har tidligere spist lav-karbo med godt resultat på vekta, men ikke minst på energi-nivå og andre ting. Jeg ønsker å gå over til et lavkarbo-kosthold. Men jeg er pr i dag svært overvektig. Jeg veier 132 kg og er 160 cm høy. Jeg kunne tenke meg en form for "kick-start" på vektnedgangen, bl.a. fordi noen kilo mindre vil gjøre det lettere å trene mer. Jeg trener to ganger pr uke på treningssenter nå, men ønsker å øke både intensitet og mengde.

Jeg har prøvd ketolyse før uten hell. Jeg klarte ikke følge den strenge dietten. Men finnes det noen form for måltidserstattere som kan være aktuelt i noen uker? Jeg har sett at apoteket har noe som heter Allevo. Er det aktuelt i min situasjon? Andre typer? Det bør være noe som enten kan kjøpes på nett eller som finnes lett tilgjengelig selv om jeg bor langt fra nærmeste by.

En pulverkur gir kickstart på vektnedgangen. Hvis man klarer å holde seg til kuren, så går man fort nedover, spesielt hvis man har mye overvekt. Det raske vekttapet gir en god motivasjon, og det gjør at man kanskje har større sjanse for å stå løpet ut, kontra en veldig langsom vektnedgang. Mange pulverkurer inneholder så lite karbohydrater at kroppen settes i ketose og mange opplever at sultfølelsen blir redusert eller helt borte i ketose, slik at det er lettere å følge opplegget. Men der stopper etter min mening fordelene med pulverkur. Man utsetter kroppen for at hardkjør ved å innta så lite næring. Kroppen tror at det er hungersnød og sultkatastrofe og den skrur over på sparebluss. Den lave forberenningen kan vedvare i lang tid og medføre at overgangen til mat blir vanskelig. Når man har utsatt kroppen for en pulverkur, vil mange oppleve at kroppen tviholder på alt den får tilført når man begynner å spise mat igjen og ytterligere vektnedgang kan bli vanskelig.

Jeg gikk på EasyLife i fem uker og gikk ned 15 kg. Jeg har klart å holde vekten og har etterhvert gått ned noen flere kilo ved å holde meg til streng lavkarbo. Jeg må også begrense matinntaket kraftig, ellers fyker jeg opp i vekt. Jeg tror pulverkuren har klusset med forbrenningen min. Og jeg plages veldig av sterk sultfølelse. Jeg føler at kroppen min forsøker iherdig å kjempe seg oppover i vekt - og jeg kjemper i mot for harde livet.

En ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at hvis man går tilbake til gamle matvaner etter endt pulverkur, så kommer alle kiloene på igjen i et forrykende tempo. En pulverkur må etterfølges av en varig kostholdsomlegging.

Det jeg skriver her, baserer jeg på egne erfaringer. Jeg vil ikke råde deg til verken det ene eller det andre, men prøver å gi deg nyansert info sånn at du kan ta dine egen valg. Det er fordeler og ulemper med pulvermetoden, som med det meste annet.

De pulverkurene jeg kjenner til er EasyLife, Xtravaganza, Nutrilett og Eurodiet. Eurodiet får du bare i samarbeid med lege. EasyLife og Xtravaganza får du bare gjennom treningssentre. Du kan jo google disse, så finner du mer info.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat