Sv: Synes det er så mye prat om erstatninger?
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Men, om man lager ett av disse lavkarbobrødene her inne, med fiberhusk og glutenmel og gudene vet hva...påvirker disse "meltypene" kroppen negativt på noen måte? Er det stivelse i dem? Hva gjør det med min kropp når jeg spiser meg en skive av en pizzabunn med en tskje jbkjm og en spiseskje glutenmel i?
Du må "tolke" oppskriftene, (fett og fiber gjør at blodsukkeret stiger sakte fordi kroppen må jobbe med å bryte ned dette. Da frigjis normalt lite insulin på engang. Økt insulin og blodsukker= økt fettlagring.)Det er lite stivelse i frø og nøtter, hvis du ser på Lollypops ketolyse grovbrød f. eks er det kun 3 g karbo pr 100g, og det forstår du også utav oppskriften: Cottage cheese, egg, salt, kruskakli, sesamfrø,linfrø og matolje. Ved å titte rundt på næringsdeklarasjoner på varer du er interessert i ser du fort hvor det er mye karbo og stivelse. Du kan alltid trekke fra fiber, så får du totalt karbo innhold. Det er ikke karbo/stivelse i JKB, glutenmel vet jeg ikke.
FIber Husk o.l er genialt fant en blogg for de som ikke vil ha melk og korn:http://utenmelkogkorn.blogspot.com/2...1_archive.html
:
Husk/Psylliumskall/Loppefrø. Er frøene til planten plantago. Ufordøyelig i kroppen, men brukes til å binde væske. Kan legge seg som et beskyttende lag i tarm og lindre forstoppelse. Johannesbrødkjernemel eller fruktkjernemel. Fra kjernen i frukten til johannesbrødtreet. Brukes som fortykningsmiddel.
|