Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-10, 04:58   #1
charlot
Juniormedlem

charlot sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
charlot er på en erverdig vei

Et par spm. om kalorier og karber

Jeg ser noen skriver at det er vanlig å ikke gå ned i vekt på et ketogent kosthold dersom man ikke er overvektig i utgangspunktet. Altså, er man overvektig går man ned, normalvektig står vekta stille, og er man undervektig kan man gå opp. Jeg ligger midt på treet nå, er ikke overvektig lengre, men heller ikke i nærheten av undervektig. Jeg vil gjerne ned 5-7 kilo til, uten å miste noe mer muskelmasse, så jeg tenkte lavkarbo kanskje kunne passe meg selv om jeg ikke er overvektig (har til vanlig vanskelig for å få i meg nok proteiner og fett uten at det blir pluss i regnskapet, og har nok kroppsammensetning deretter).

Så, hvis jeg ikke går ned i vekt på dette kostholdet, selv om jeg er i ketose, hva vil skje hvis jeg begrenser kaloriene mine også? Jeg har kun vært i ketose noen dager i denne omgangen, så det er ikke noe dilemma foreløpig, men det hadde vært greit å vite dersom teorien stemmer. Har regnet ut at jeg trenger minst 55 gram protein daglig for å vedlikeholde musklene - er det da OK å ligge på 1300-1500 kalorier daglig, hvis jeg får i meg nok proteiner og minst 100 gram fett?

Og et annet spørsmål... Hvis jeg holder meg i ketose på f.eks. 25g karbo daglig, vil det bremse vekttapet hvis jeg setter det som grense i stedet for 20 gram? Vet jeg var godt over 20 gram igår, men sticken hadde fortsatt en fin rosafarge da jeg målte (både på formiddagen og på kvelden, 2-3 timer etter siste måltid).

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat