Sv: Alle, ikke bare de med høy forbrenning, kan være "naturlig slanke" vil jeg påstå
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Jeg er enig i at man ikke kan si noe sikkert, men sånn er det med all genetikk!
Et gen gir et anlegg, ikke et fasitsvar, men for meg og snuppa er det ganske sikkert at det spiller inn!
For mitt vedkommende kan man ikke skylde på kosthold i heimen, for jeg har vokst opp i en kjernesunn og sporty adoptivfamilie og er den eneste med overvekt.
Jeg er overbevist om at det ligger noe i genene hos noen av oss. Hvordan kan man ellers forklare at et eneste barn i en søskenflokk er den eneste som blir overvektig, som elsker mat og aldri blir ordentlig mett. Moren serverer jo samme mat til hele flokken, familien er aktive sammen osv, men kun et av barna blir overvektig med et usunt forhold til mat!
Min adoptivmor fikk beskjed om å slanke meg da jeg var 3 måneder gammel. Hun tynnet ut morsmelk- erstatningen fordi jeg etter kurvene var altfor feit, 3måneder gammel! Ikke akkurat noe bevisst valg om å spise på den tiden jeg var alltid sulten og forlangte mat hele tiden, allerede som liten baby!
Jeg er ikke i tvil, noe ligger i genene!
Bare en liten parentes: Man vet at amming beskytter mot overvekt, så når du ikke ble ammet og moren din i tillegg tynnet ut morsmelkerstatningen, er det kanskje ikke så rart at du ikke fikk det samme utgangspunktet som mange andre, selv om gener også spiller inn.
Og helt utrolig at man skulle slanke en 3 mnd gammel baby....og de der vektkurvene er helt høl i hue spør du meg, de individuelle forskjellene er store!
|