Sv: Alle prater om fin hud ...
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Unngå sol, eller beskytt deg i påsken og framover med solkrem med høy faktor og store briller. Sol og røyk er hudfiender. Masse grønnsaker og frisk luft er bra for huden, og nok søvn er helt essensielt! Tar du kosttilskuddene som anbefales? Grønnsaker med sterke farger har mest antioksydanter.
Faren av soling er dessverre sterkt overdrevet. Frykten for hudkreft har ført til at man advarer også mot små mengder sol. Hjernen har godt av sol og dagslys. Når man bruker solbriller hele tiden man er ute i dagslys, så fjerner man store fordeler man får av dagslyset. Dette blant annet fordi man forvirrer pinealkjertelen som er med på å regulere vår døgnrytme. Det er forsket på og sammenlignet andre helsefordeler man fikk ved å være ute i dagslys uten solbriller en viss tid hver dag. Det var signifikante forskjeller. Her finnes det flere forskningsresultater, og det skulle vel gå an å søke etter dem, jeg husker dem bare ut fra at jeg har lest resultatene da de ble offentliggjort.
Blant annet delte forskere en gruppe barn med leukemi hvor den ene fikk råd om å være ute i sol og dagslys hver dag uten solbriller, og den andre fikk ingen slike råd. Alt annet var likt. Det var da kun stabilisering og framgang i den gruppa som ikke skulle bruke solbriller, mens i den andre var det bare stabilisering og forverring etter noen måneder. Ett barn hadde fått forverret sin tilstand i den gruppa som var rådet til å ikke bruke solbriller, men det viste seg at dette barnet hadde brukt det likevel.
Når det gjelder huden: Å bruke solblokk og svært sterke solfaktorer hele tiden ute i dagslys hindrer D-vitamin-produksjonen i huden. Dessverre er det svært usikkert i hvilken grad det beskytter mot hudkreft. I tillegg til at man smører inn kroppen med tildels skadelige kjemikalier, (det er faktisk funnet en sammenheng mellom et stoff som brukes som solfaktor i slike kremer, og økte tilfeller av kreft, særlig når man bruker dem i sola...) er effekten av dem også svært ujevn og tidsbegrenset. En annen ting er at folk som smører seg inn med solfaktorer, bruker mye mer tid ute i sola enn andre. Jfr. med folk som spiser/drikker mye mer av lettprodukter enn av tilsvarende fettrike eller sukkerholdige produkter.
Når jeg skriver dette, så er det selvfølgelig med tanke på en viss moderasjon. De fleste har bare godt av å være ute i sol og dagslys i 30 min - 1 time daglig. Folk med svært lys hud og folk med ferske arr må være forsiktigere.
Når det gjelder kombinasjonen av mye soling og røyking så har du rett i at det er en uheldig effekt av dette for huden. Men da ville jeg nok advare mot røykingen først! Nå vet jeg at det ikke er lett å slutte for alle, eller at alle vil, men i utgangspunktet er det denne faktoren som forsterker negative effekter av mye soling og ikke omvendt.
|