|
Sv: Tanita
Ikke bry deg om at den "bare måler beina". En fettkaliper, som med god margin er den mest utbredte måten å måle fettprosent på, brukes bare 1 til 3-4 steder på kroppen og er alikevel meget, meget nøyaktig i hendene til en kompetent person.
Hvorfor? Jo, fordi punktslanking ikke er mulig. Ergo vil 17mm tykt underhudsfett på magen min (alder og kjønn tatt i betraktning) antageligvis si at jeg har ca. 15-16% kroppsfett. Øker jeg N mm på mageflesket, så kan man utifra data fra mange tusen målinger folkene bak vitenskapen har gjort kunne forutsi nøyaktig hvor mye mer fett det betyr på andre steder på kroppen min.
Vekta du ser på er programmert etter at et tusentalls mennesker er målt i vannbad og med elektrisk motstand, og sammenhengen mellom alder/motstand/kjønn er nøye regnet ut.
Hvor god akkurat denne vekten er vet jeg ikke, men det er fullstendig mulig å beregne fettprosenten ved å måle resistans ol. fra fot-til-fot, hånd-til-fot, eller øreflipp-til-brystvorte, bare noen har sett på matematikken og statistikken for akkurat dette. =)
|