Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-10, 19:41   #18
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skatt på fremleie av leilighet.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har leid ut siden mars og det eneste jeg fortsatt bruker der er boden. Boretslaget mitt har ikke helt kontroll, tror jeg. For der står det at jeg ikke leier ut. Selvom jeg har sagt i fra flere ganger. Postene som står på den er: "Andre inntekter", "Fradragsberettigede utgifter", "Ligningsverdi", "Annen formue" og "Gjeld".

Dette er sikkert enkelt, men når det gjelder sånt som det her så blir jeg blind på begge øynene. Skjønner ikke en dritt og alt går i surr, uansett hvor mye jeg prøver å forstå de289t som er selvsagt.

Det gjør ikke noe om borettslaget ikke har registrert at du leier ut. Dette er mellom deg og ligningsmyndighetene. Og at du disponerer boden forkludrer heller ikke noe.

Det jeg mente med enkelt er at alt handler om å finne inntekter og utgifter så hjelper skjemaet deg med resten.

Inntektene er alt du har fått inn på konto din fra leietaker. Det fører du i post 1.1. (ligningsverdi og slikt trenger du ikke tenke på)

Utgifter er alt som har gått ut fra din konto, unntatt det som har blitt brukt til å betjene din andel av felleslånet. Se på gjelden fra forrige år og gjelden dette året. Differansen er beløpet som er nedbetalt, og så du dermed må holde utenfor utgiftsposten. Jeg var litt upresis i forrige innlegg forresten, rentene blir automatisk ført på en egen post slik at du ikke tar dem med i skjemaet de heller. Så alt ut av din konto unntatt renter og avdrag fører du som utgift i post 2.2. Husk forsikring hvis du har egen forsikring.

Det var det enkle. Så er det noen spesialtriks du kan benytte for å gjøre utleien lønnsom.¨

Du vedlikeholde for så mye du vil og føre det som utgift. 10.000 føres i sin helhet, overskydende skrives ned med 50% siden du har bodd der selv tidligere.

Så kan du gjøre et triks for å spare enda mer. Det ser ut som du leier ut møblert. I så fall kan du danne en saldogruppe over alt inventar og skrive ned denne med 20% per år.

De to siste punktene kan gjøre utleieprosjektet ditt til et lønnsomt prosjekt.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat