Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-10, 00:10   #21
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skatt på fremleie av leilighet.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Her trenger jeg t-skjeer. Hva betyr det? Jeg har fått 7000 kroner x 10 = 70.000 kroner.. også blir det minus de 30.000 kronene som er "utgifter".
Skal rentene trekkes ifra? eller?

Det stemmer Mener du at jeg kan føre opp det disse "varene" kostet tilsammen som nye (må vel da ha kvitteringer?) også ta minus 20% av verdien for hvert år som jeg har eid dem?

Trenger ikke svare hvis det blir mye greier altså

Hvis du har 70.000 inn så føres det i post 1.1 i skjema 1189. Dette vil også utgjøre summen i post 1.5.

I post 2 føres utgifter, sameiets fellesutgifter i 2.1 inkl strøm osv. Kommunale avgifter, renovasjon osv i 2.2. Renteutgifter føres ikke opp da de føres separat på ligningen din.

Hvis du har gjort noen form for vedlikehold kan alt det føres i post 2.4. 10.000 kan føres uten fradrag, mens alt over blir redusert med 50% siden du har bodd der selv tidligere.

Post 2.7 er den magiske posten som gir deg gratis penger. Da må du lage en liste over innbo som du leier ut og dets verdi. 20% av totalverdien av alt innboet ditt kan du skrive som tap på utleie.

Så summerer du inntektene og utgiftene og fører over gevinst eller tap til selvangivelsen. Det ser ut som du har større overskudd enn det du har, men det er på grunn av at renteutgiftene allerede føres som egen post på selvangivelsen.

PS
Jeg så at det er en endring på post 2.7. Du kan velge om du vil føre 15% av leieinntektene, eller om du vil lage saldogruppe. For 70.000 blir det 10.500 som er 15%. Hvis verdien av innboet er over 52.000 svarer det seg å bruke saldogruppen. Dette er i så fall et eget skjema.

Sist redigert av The Dude : 29-03-10 kl 00:16.
The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat