Sv: Ett år med lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av tangoto, her.
Har du med din erfaring synspunkter på om vi bør redusere mye eller lite på matvarene nevnt over når de er så små? Når er det evt. mest klokt å gjøre det? Små barn skal jo tross alt vokse og utvikle seg. Det virker som dine barne er i ungdomskolealder.
Setter veldig pris på om du har noen umiddelbare tanker : )
Du har rett i at barna mine er i ungdomsskolealder (13,14). Men hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg startet mye tidligere med å begrense karbohydratene i det daglige kostholdet. Barn tåler karbohydrater mye bedre enn voksne. Det tar mange år å utvikle insulinresistens, men det betyr ikke at det er noe sunnere selv om barna er små. Se bare hvor verden går. Alderdomsdiabetes er ikke lenger et begrep. Stadig yngre aldersgrupper opplever det. Den sukkerbelastningen vi ble utsatt for som barn er peanuts sammenlignet med hva dagens barn opplever.
Men jeg er ikke fanatisk, spesielt ikke når det gjelder sunne kornsorter, litt frukt, melkeprodukter osv. Men personlig hadde jeg nok valgt å tenke litt mer på karbene allerede fra tidlig alder hadde jeg kunnet gjøre ting om igjen.
|