Sv: Wenche Frølich i dagens Dagbladet
Jeg reagerte spesielt på denne påstanden: "Når det gjelder Atkins prinsipper er de direkte skadelige mht hjerte- og karsykdommer.
Mye fett er faktisk ikke bra. De resultater som kom frem er altfor kort og for få til å trekke noe som helst om. Du bør heller lese om Oslo undersøkelsen som startet for 25 år siden og hvor man senket fette. Der så man en fantastsk gunstig effekt med hensyn til hjerte og kar sykdommer.
Det sies at Atkons selv fikk hjerte og karsykdommer etterhvertWenche Frølich"
Jeg så etter Oslo studien, og TROR jeg fant den:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1419124
Jeg kan ikke finne et ord om reduksjon av fett. Hovedkonklusjoner:
Hovedbudskap
- Blant mennene som ble undersøkt første gang i 1972–73 har det frem til 2000 vært en stor reduksjon i antall dagligrøykere
- Økningen i kroppsmasseindeks har vært markant i løpet av disse 28 årene, og den har vært større hos yngre enn hos eldre menn
- Bruken av blodtrykkssenkende medikamenter har økt kraftig
Hovedfunn har vært at risikoen for hjerteinfarkt ble redusert ved kolesterolsenkende diett og røykeslutt (2), at blodtrykksbehandling ga lavere forekomst av hjerneslag, men ikke hjerteinfarkt (3), at det var en sammenheng mellom sosioøkonomisk status og forekomst av hjerteinfarkt (4), at selv små endringer på EKG kunne forutsi fremtidig koronar hjertesykdom (5) og at røyking var en viktig risikofaktor for hjerneslag (6). Langtidsoppfølging med henblikk på insidens av hjerteinfarkt og slag viste nedgang i forekomsten av begge diagnoser (7).
Hun lyver jo, eller har jeg bommet på artikkelen?

|