Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-10, 09:40   #1
Cam
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2007
Cam er på en erverdig vei

HASTER - Katt med diabetes!?

Håper jeg får noen svar litt raskt her ... for det haster for pusen vår:-(
De siste dagene har katten vår vært slapp, apatisk og ikke villet spise eller drikke. (Men det kom utrolig brått på!) Tok ham til dyrlegen i går, der han fikk påvist sukkersyke. (Glukosenivået i blodet/blodsukkeret skal være mellom 4 og 9 ca, og var på 12,4.) Det virka på dyrepleieren og dyrlegen (som vi kun hadde telefonkontakt med) som om det var helt utrolig høyt. Samtidig er vel disse verdiene ca like de mennesker skal ha, og 12, 4 er jo ikke sånn "døden nær-nivå"!?

Jeg sverger jo til lavkarbo selv, og har lyst til å prøve det på katten. Dyrlegen mente at det ikke var håp for diabeteskatter, i alle fall ikke når det hadde kommet så langt som med vår katt. Han vil helst avlive i dag, men nå har vi gitt ham vann med sprøyte inn i munnen i går og i natt, og han nå begynt å spise litt kokt fisk også selv! I tillegg har han begynt å male når vi koser med ham, og han har blitt litt sterkere igjen ser det ut til. Merkelig nok vil han fortsatt ikke drikke vann selv. (Nyrene så ut til å fungere OK på testene).

Dyrlegen er kanskje villig til å prøve med insulinsprøyter for å se om det hjelper, men han er lunken til det. Jeg tenker at vi kanskje må gi ham noen insulinsprøyter helt i begynnelsen, men at jeg ved å gi ham kun rent kjøtt og fisk kan klare å holde blodsukkeret/sykdommen i sjakk?

Han veier 8 kg (etter en lang vinter med lite tid ute - etter hans eget ønske:-) og er 8 år. Men har likevel vært sprek og rask, leken og ganske spretten helt opp til søndag.

De tok ingen andre tester enn blodsukker, urinstoffer, creatinin (?) og et par slike til. Jeg lurer på om det faktum at han er såpass feit gjør at de så seg blinde på de resultatene? En katt jeg vet om hadde akkurat samme symptomer, men var ung og tynn, og den ble bra etter en penicilinsprøyte og "tvangsvanning" (for å hindre at den døde av uttørking). Da mente dyrlegen at den hadde fått i seg noe giftig. Kanskje det er det vår og har, eller en annen type infeksjon, I TILLEGG til at han nærmer seg diabetes. I så fall har vi ennå tid til å forhindre det.

Det er kanskje bare et desperat håp, men vi ønsker å beholde ham en stund til! (Så lenge livskvaliteten er god).

SÅ - hva synes dere? Har noen av dere erfaring med liknende symptomer eller å ha en diabeteskatt? Klarer den seg i så fall uten insulin etter hvert?

Cam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat