Sv: – «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt
Opprinnelig lagt inn av lionesse, her.
Dette er et eksempel på hva dette forumet mangler: gjennomdrøftede resultater av anerkjent forskning.
Det jeg har erfart her er en latterliggjøring av bekymrede mennesker som ikke er hjernevasket nok inn i lavkarbosyndromet, for å si det litt krasst.
Det er faktisk poengtert mange ganger at dette forumet ikke er et fagforum men et leg-forum. Altså basert på egne erfaringer. Jeg ville ønsket at de som gir svar her tar til seg den respekten at man ikke utbasunerer "sannheter" som det ikke er forskningsmessig hold i.
Jeg mener med dette å si at man godt kan dele erfaringer her og oppmuntre, men ikke fortelle at det ER "sånn eller sånn". Det er det ingen her som kan gjøre. Det håper jeg også nye brukere av forumet skjønner og biter seg merke i.
Det er mye stoff her som er til hverdagshjelp. De som søker den fulle og hele sannhet får overhodet ingen svar her.
Det har nok med å gjøre med at når man vet litt om et emne så forstår man ikke hva man ikke forstår, og dermed ser alt klokkeklart ut. Dermed blir det også skrevet mye rart, alltid i beste mening. Og selv om det blir skrevet mye rart mener jeg at ansvaret ligger hos leseren. Voksne bør vite hvor mye tull som finnes på Internett og at de ikke skal legge livet sitt i hendene på anonyme som de ikke kjenner kompetansen til.
Forskningen du etterlyser tror jeg ikke finnes, jeg har ihvertfall ikke enda sett en studie som tilfredsstiller vitenskapelig "gullstandard" som har testet lavkarbohypotesen. Men hvis man kan noe om evolusjon så sier sunn fornuft at vi bør spise nærmest mulig slik vi har spist i flere hundre tusen år før jordbruksrevolusjonen. Ingen vet nøyaktig hva kostholdet bestod av da, men hvis jeg skulle veddet livet mitt på det ville jeg nok satset på at dagens næringspyramide ikke stemmer med hvordan evolusjonen har skapt oss. Den hele og fulle sannhet som du nevner finnes ikke her og heller ikke noe annet sted.
|