Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett
Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.
Det er det mest slitsomme med å ha vektproblemer, ikke kiloene man drasser på, men andre menneskers holdning til deg. Så mange sårendes kommentarer man blir utsatt for og kostholdsråd du ikke har bedt om. Mange håpløse antakelser som at når vi sier neitakk til brød, pasta, potet o.s.v. så finner folk på å si at det er viktigere å ikke spise sukker/fett det er jo det man blir fet av. Da lurer jeg på en ting, hvor dum tror folk at vi overvektige er, selvsagt vet vi at vi legger på oss av sukker, men ikke alle vet at man også legger på seg av raske karbohydrater utenom sukker.
Hun trodde også at jeg satt konstant til bords og spiste og ikke lekte som barn, fordi jeg sa at jeg har vært overvektig hele livet.
De fleste overvektige føler seg svake, dumme, late. Min lillesøster på 17 år for eksempel har en helt annen forbrenning enn meg. Hun trener ikke forferdelig mye (gym + noen timer ridning i uka), og har i flere år spist dobbelt så mye som meg. Hun bor på internatskole og spiser ofte med gutter, for det er så flaut å spise sammen med jenter. Hun er slank som bare det med BMI mellom 18 og 19 selv om hun har litt muskler. Storebroren vår kommenterte faktisk at hun hadde større legger enn de fleste han kjente. Så lillesøstera mi kan spise hva hun vil og legger ikke på seg, jeg veide mer enn hun gjør nå da jeg var 11-12 år gammel. Hvis to søsken (samme foreldre) kan være så forskjellige, hvordan er det da med resten av befolkningen?
Det er utrolig mange slanke som ikke skjønner at mange overvektige ikke spiser så usunt (i følge "normalt" kosthold). De tror jo at alle overvektige spiser masse i smug. "Det er jo så lett å holde seg slank. Hvorfor finnes det overvektige?" Kroppens energiligning er mer komplisert enn kalorier inn minus kalorier ut.
Men, til det jeg egentlig skulle si: Jeg kan langtifra alt om lavkarbo, men jeg føler at jeg kan nok til å forsvare meg selv og mitt kosthold. Jeg får stadig kommentarer, men jeg kan forklare hvorfor jeg spiser slik og hvorfor det er sunt. Jeg har vunnet alle kostholdsdiskusjoner IRL de siste månedene. 
"Det der kommer du til å få mangelsykdommer av", kommenterte en som satt og spiste kneip med margarin og lett-ost. 
Mitt tips: les mer. Jeg lærte utrolig mye av å lese Bedre Uten Brød. Dokumentaren FatHead er også fantastisk.