Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?
Vi er nok ganske forskjellige. Selv anbefaler jeg gjerne Lutz sin bok "bedre uten brød". Den gir mye god informasjon. Han anbefaler under 72g karber om dagen og godt med fett - for en vektnormalisering og for helsegevinst.
Jeg har gått ut og inn av ketose i ca 2 år. Jeg har gått ned det jeg ønsker - holdt meg der i et års tid. Jeg var en stund litt under der jeg følte meg vel (BMI gikk under 20), men jeg har etter innføring av en medisin gått litt opp igjen. 4kg mer enn der jeg følte meg best. Tar det med ro og spiser god mat og regner med at det balanseres igjen.
(Jeg har aldri hatt det som mål å komme i ketose - ikke eid en stix, og tror at det å telle og veie hadde blitt galt for meg. Jeg har så altfor lett for å føle at jeg mislykkes eller ikke er flink nok.)
LCHF Norge har en god begynnerguide også. For noen passer det bedre med regler for en livsstil eller en kur, og så kan man tillempe etterhvert. Det å være i ketose gir ingen garanti for å gå ned, det å gå inn og ut trenger heller ikke hindre vektnedgang. Problemet er jo at vi ikke vet før vi har prøvd. Og da er det et valg å ta hvor man skal begynne.
Jeg tror ikke det er riktig for alle at man må velge en filosofi, men at det heller er viktig å fokusere på ren mat og å kjenne etter hva kroppen og psyken trives med. Og om man ikke velger en filosofi er det kanskje enda viktigere å søke informasjon.
I forhold til hva kroppen trives med - så kan det være viktig enten å ta en forandring over tid eller gi forandringen tid før man vurderer hva kroppen trives med. Forandringer kan være skremmende for både kropp og psyke 
|