Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-10, 20:56   #45
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Plantetråden!

Har nok fått plantelysten inn med morsmelka (nesten). Pappa var universitetsgartner før han kom til Norge, nå er han hobbygartner i stor stil og får til alt. Bestefar er også hobbygartner, i England.

Før vi flyttet hit hadde jeg alltid huset fullt med inneplanter, men huset her er rett og slett for mørkt. Har noen få som trives, det er pengeplante, grønne renner, porselensplanter, orkideer (de får de gjeveste, lyseste plassene), aloe vera, et par kaktuser, paraplyplante og noe jeg ikke vet hva heter.

Har ikke giddet å så så mye i år, for vi har begrenset med plass, og når huset er mørkt sier det seg selv at det blir et problem. Men mannen har kjøpt vekstlys og har sådd chili og tomat i stor stil. Han har også noe krydderurter stående.

Jeg har en del fuksiaer, de har jeg dilla på, akkurat som pappa. Pappa kjøper stiklinger på nett og sånn, så han har mye forskjellig, og etterhvert drypper det noe på meg også. Har dessverre ikke vært så flink å vanne de i vinter, har klippet dem ned og hatt dem mørkt og kjølig, men EN vanning i vinter var nok for lite. Så halvparten har strøket med, men det er en del igjen. Håper det er de fineste. Neste år skal jeg heller gjøre som pappa, han klipper dem ned til tennisballstr og legger dem fuktig i jord i en tett isoporkasse hele vinteren igjennom.

Ellers så er vi så heldige å ha en stoooor hage, og der har vi mange prosjekter. I fjor fikk vi laget en fin jordbæråkerlapp. Vi har fire epletrær som var vanskjøttet da vi flyttet hit, så vi klippet dem ordentlig ned. Det kom ikke så mye frukt i fjor, men det som kom var utrolig fint, store, flotte epler uten noe som helst av brune flekker og skader. Vi leverte det til eplegården, og fikk eplemost tilbake, utrolig godt og populære julegaver. Håper det blir mer epler i år, er i gang med å klippe ned trærne nå igjen.

Har et par ripsbusker, to røde og en hvit. To solbær, og stikkelsbær, fire blåbær som mannen har plantet. Har et morelltre og tre kirsebærtrær, men noe av det må ned. Har buskevis med bringebær, gammel, søt type, nederst i hagen, men det er håpløst å plukke noe særlig der. Så mitt prosjekt i år er bringebærhekk. Mannen skal frese opp en jordlapp som ikke er plen, der vil jeg ha hekken min, og der vil vi på sikt ha drivhus og grønnsakshage.

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!

Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat