Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-10, 17:49   #1
sunnereliv
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 52
sunnereliv er på en erverdig vei

Lindberg sine råd

Jeg holder på å lese boken Naturlig slank med kost i balanse fra 2001. For min egen del og kanskje også for andres del oppsummerer jeg det jeg leser og legger litt til egne råd.

1. Drikk mye vann, minst 8 glass vann pr dag. Ha gjerne i biter av sitron, frukt og grønnsaker).
2. Balanserte måltider, ett belønningsmåltid pr dag (tre hovedmåltid og to mellommåltid). Det skal alltid være en balanse mellom protein, karbohydrater og fett.
3. Spis sakte og tygg maten godt. Det tar 20-30 min før du kjenner at du blir mett. Ikke spis deg overmett, men til du ikke kjenner deg sulten.
4. Drikk koffeinfri kaffe og te, men helst grønn te fordi det er sunt, da det inneholder antioksidanter.
5. Velg magre meieriprodukter som f.eks. skummet melk, cottage cheese, magerost, kesam og yoplait yogurt 0,1 g. fett.
6. Spis så mye lav GI mat du vil som f.eks. grønnsaker.
7. Spis sunt fett (flerumettet) som f.eks. makrell, laks, tunfisk, nøtter, rapsolje, oliven og olivenolje m.m.
8. Spis aldri brød før måltid på restaurant siden det gir større appetitt. Spis yougurt før du skal på restaurant. Da blir du ikke så sulten.
9. Bruk olivenolje og rapsolje til å steke med på lav/middels varme, bruk smør og kokosolje på sterk varme.
10. Bruk eddik og sitron flittig i salater o.l. siden det reduserer GI belastningen.
11. Tren regelmessig. Helst tidlig på dagen og hver dag (gåtur 20-40 min). Tren styrke 3 ganger i uken (de store muskelgruppene: som lår, sete).
12. Spis bær og frukt når du trenger noe søtt eller 70 % mørk sjokolade. Tørkede aprikoser har lav GI.
13. Spis nøtter hver dag: som valnøtter, mandler.
14. Spis ren og naturlig mat.
15. Bruk krydder og urter for å lage smak på maten.
16. Kosttilskudd som er vektreduserende: antioksidanter (c, e og provitamin a): c-vitamin 500 mg, 100 mg e-vitamin og 6 mg provitamin a (betakaroten), minst en barneskje omega-3-tran eller minst 500 mg i kapsler eller 1 ts i flytende form (konsentrat av omega-3-fettsyrer), krom, magnesium og selen. Vi får ikke nok gjennom kosten. Disse kan øke forbrenningen og forbedre din insulinresistens. Du får bedre bedre blodsukkerkontroll og bedre fettstoffer. De skal tas i tillegg til Kost-i-balanse. Jeg tar en vitamineral i tillegg.
17. Gode proteinkilder er cottage cheese, magerost, egg, kylling, kalkun, fisk, proteinpulver.
18. Hold deg for det meste til lav GI mat, med unntak av ett måltid om dagen hvor du kan spise middels og høy karbohydratmat (belønningsmåltidet).
19. Kombinasjonen mettet fett, sukker og hvitt hvetemel er den verste kombinasjonen som du finner i f.eks. kaker.
20. Reduser stress med meditasjon, yoga eller avspenning.

Sist redigert av sunnereliv : 16-04-11 kl 11:38.
sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat