Sv: Syk av kosttilskudd - noe kræsjer, men hva?
For det første vil jeg gjerne få avklart at det faktisk er Kalium du tar og ikke kalsium.
Grunnen til det er at Kalium er et salt og inngår i væskebalanse og transport, mens kalsium er et mineral som inngår i mange energiprosesser i muskulatur, i nervesystemet og i benbygningen selvfølgelig.
Om det er kalium, altså saltet, så forståer jeg hvorfor du blir uvel og kvalm.
Kalium trekker væske(vann) inn i cellene og det har jeg mistanke om at trekker væske fra blodet ditt og at du dermed får blodtrykksfall. Blodtrykksfall kan føre til kvalme og svimmelhet hos de aller fleste mennesker.
Er det kalsium du tar så blir det værre å finne ut av.
Mitt forslag er å spise riktig mat slik at du slipper å bruke disse unødvendige tilskuddene.
For å opprettholde en god natrium/kalium balanse lønner det seg å spise grønnsaker av variert utvalg, spesiellt grønne. Føler du at du svetter mye og ikke klarer å drikke nok væske(f.eks. på sommeren) kan du vurdere om du kan bruke litt Seltin på maten.
Ikke ta info fra utenforstående, som dette forumet ukritisk inn over deg. Hør med legen din om det skulle være behov for det. Mange som egenkomponerer en lavkarbo-diett har glemt et eller annet i kostholdet og kan med fordel bli fulgt opp av lege som tar komplett blodprøveprofil.
Mvh Sondre Krogh-Bjerke
Krogh-Bjerke AS / www.ej-shop.no
|