Sv: Leddsmerter
Siterer fra bloggen min, februar i fjor:
"Gikt og mat
Fikk veldig giktvondt utover dagen. Tok Ibux og Paracet, uten at det hjalp så veldig. Faktisk så vondt at jeg ble kvalm. Leste så på nettet om revmatisme og forskjellige matvarer som man bør unngå. Det er nok på tide å ta dette alvorlig. Jeg har ikke tidligere lagt merke til at det var så sterk sammenheng mellom maten og mine giktsmerter, men nå virker det påfallende. Blant det som må kuttes ut, er:
- svinekjøtt
- rød paprika
- tomat
- sitronsaft
Synd å få innsnevret mulighetene … Når jeg allerede har valgt å kutte ut mye på grunn av karbohydratene, og starter utredning for mulige problemer med korn- og melkeprodukter. Og så kommer dette med gikta inn i tillegg.
På den andre siden: Dersom jeg kan bli kvitt gikta bare ved å velge vekk noen matprodukter, vil det virkelig gi et bedre liv! Maten er jo i munnen bare en liten stund, mens giktsmertene varer i timer og dager."
Siterer så fra bloggen min, i april i fjor:
"For en tid siden kuttet jeg ut noe mat med histaminer, for å se om det hjalp på gikten. Det jeg kuttet ut var rød paprika, svinekjøtt, tomat. Det hjalp dramatisk, og jeg har knapt hatt giktsmerter siden. Utrolig, så enkelt!
Men for noen dager siden kjente jeg giktvondt i albuene og armene, og tenkte "ja, det var for godt til å være sant". Men så oppdaget jeg plutselig at salami er laget av svinekjøtt, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på!!! Så nå er det slutt på salami, også."
Jeg har hatt revmatiske plager i ca 30 år. Etter at jeg la om til kosthold med ketolyse/lavkarbo, og så justerte for svinekjøtt og andre matvarer med histaminer, har jeg fått større bevegelighet og utrolig mye mindre vondt. Så det er verdt å prøve for flere, tror jeg!
En gang i mellom spiser jeg nå histaminholdig mat, uten at kroppen reagerer. Holder det på et lavt nivå/en sjelden gang (etter at man har kuttet helt ut en stund) - da kan det gå bra!

|