Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-10, 17:53   #12
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Når man henvendte seg Atkins Support telefonen i USA, eller sendte mail (dengang Atkins fremdeles levde og pasientene betydde noe, før produktene og griskheten tok fullstendig over) og spurte om den optimale fordelingen av fett, protein og karber, fikk man svaret man ikke fant i boka. De anbefalte 70-75 % fett, 20-25% protein og 5 % karber. Som sagt var dette dessverre ikke skrevet noe sted i boken. Ikke engang den nyere 2002 utgaven som har en masse tilleggsinfo i forhold til 1992/1999 utgaven den norske utgaven er basert på. Men det var så mange som spurte og så mange som fikk dette svaret (bl.a. jeg selv) at det fort ble en kjent fordeling innen lavkarbo kretser i USA og Canada.

Som du ser, er dette den anbefalte fordelingen! Trodde alle som drev med ketogene dietter var klar over det!

Med 5% karber og 20-25% proteiner gir regnestykket ganske så mye fett!
For min egen del ser det omtrent slik ut:
5% karber= 30g
17% protein= 100g (ca 1g pr kg kroppsvekt)
78% fett= 208g

Jeg føler meg ikke truffet og er aldeles ikke fornærmet. Synes likevel det er frekt å uttale seg sånn om en masse mennesker du ikke kjenner!