Sv: Lindberg sine råd
Opprinnelig lagt inn av sunnereliv, her.
Lindberg skriver på side 98-99 at: Ikke tro at du kan gå nevndeverdig ned i vekt ved å drikke mye kaffe.
Dette tror jeg neppe stemmer. Jeg lever rimelig Lindbergish selv, men han bringer videre noen myter og fikse ideer som går på tvers av flertallet av nyere studier. Det er litt overraskende, med tanke på den kampen han selv førte for å få aksept for sine tanker.
Jeg drikker selv minst 2-3 liter kaffe, 0,2-05 liter rødvin og ca 0,5 liter vann omtrent hver dag. Jeg gikk ned 26 kilo på 21 uker med denne "menyen". Det er vel litt nevneverdig? Har heller aldri hatt bedre blodverdier, inkludert tipptopp blodtrykk og puls. At koffeinfri kaffe smaker like godt som vanlig kaffe, tror jeg ikke de tror på selv en gang. Kanskje det er rødvinen som har motvirket koffeinets "stressefekt" 
En annen høne jeg har å plukke med vår gode venn, er hans anbefaling om å bruke fruktose. Fruktose har en langt mer negativ innvirkning på vekten enn sukrose, selv om det har lav GI. Det påvirker langtidsblodsukkeret, øker triglyseridverdiene, belaster leveren, øker fettlagringen og bidrar sterkt til metabolsk syndrom. Det finnes et hav av undersøkelser som viser at det er fruktosedelen av bordsukkeret som skaper de største problemene.
Det neste er hans fobi mot mettet fett. Jeg er helt enig i at man bør begrense fettbruken, men det burde snart begynne å synke inn at mettet fett ikke er så farlig som man tidligere trodde.
Og så kan vi fortsette med antioksidanter... Det er virkelig keiserens nye klær, på samme måte som kolesterolmyten, om enn ikke like skadelig med tanke på den vanvittige statineringen av "kolesterolpasienter". Men faktum er at høyt inntak av antioksidanter faktisk fører til høyere dødelighet. Mulig jeg skriver en egen post om dette, for antioksidanter er en av de siste store ernæringssannhetene som bør avlives.
Men bortsett fra at han ikke virker å ha oppdatert seg de siste 10 årene, så har jeg virkelig sansen for Lindbergs matfilosofi. Han har veldig gode oppskrifter som vi har brukt som utgangspunkt for masse god mat. Han har også skjønt viktigheten av nok protein. Boken "Barn i balanse" burde dessuten vært delt ut gratis på alle fødestuer rundt om kring.
Så litt ris og masse ros til Fedon 
Sist redigert av Chunky : 17-04-10 kl 19:43.
|