Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-10, 11:02   #1
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Løping i Ketose. Møter du veggen?

Om du løper, eller sykler, eller driver en eller annen form for kondisjonstrening, så vet du kanskje hvordan det er å møte veggen? Jeg har gjort det. Alvorlig også. Jeg debuterte i halvmaraton i fjor, etter knappe 5 mnd trening. Det gikk tålig bra, løp på ca 2 timer. Jevnt over greit. Men da løp jeg på høykarbo, og hadde hatt noen turer, der "veggen" ikke var langt unna. 1 mnd før løpet, var det en varmebølge. Juni 2009. Jeg var ute og løp, og hadde ikke spist nok karbohydrater, og skulle løpe 21 km. Etter ca 13 km traff jeg veggen så det sang. Jeg spydde, og måtte deretter "krabbe" ned til en kafe, der jeg fikk lånt en tlf og ringt til samboeren min. Det var så klart på grunn av varmen også, men når du ikke har nok karbohydrater, hva skal musklene bruke da?

Når du har forklart kroppen din at den heretter blir "nektet" karbohydrater, men den skal få fett istedet, så slår den seg vrang. Omtrent som en tenåring. Men som de fleste tenåringer, føyer den seg etterhvert etter forholdene. Etter cirka 4 uker er kroppen igang med å bruke fett som kilde til energi, og den er åpenbart overrasket. For hver fettsyre som ankommer musklene, får den nå langt mer energi enn den fikk av glukosen. Den starter deretter jobben med å gjøre mer plass til fettet, den bygger simpelthen fler mitokondrier.
En vanlig slank person har normalt 2000 kcal av karbohydrater i kroppen. Godt trente kan ha 2500, i ypperste klasse 2700. Her snakker vi toppidrett. Når dette er brukt opp, og det ikke blir tilført nok utenfra, snakker vi om å møte veggen a la Jørgen Brink i 2006. Han gikk som ankermann på det svenske skilandslaget i 2006, og møtte en vegg som ingen før har gjort. Opptaket finnes på youtube, om noen ikke har sett det.

En vanlig slank mann har mer enn karbohydrater på kroppen. Han har også fett. Ca 100 000 kcal. Om kroppen er trent til å bruke fett, vil det gå ganske så lenge før han møter veggen.
Det vanlige for å gå Vasaloppet på fett, er en kost med ca 8 .- 10 baconskiver og en omelett på 8 egg. Deretter har du såpass mye energi at noen ikke orker mat på 2 dager, fordi slik mat stimulerer kroppen til å løsne sitt eget fett som energi til musklene. En vegg da ser det ikke ut til at en kan møte. Men musklene blir slitne av å bli brukt, så klart, det er ikke bare snakk om energi. Trening må til, men det er ofte slik at kroppen responderer bedre på fett en karbohydrater, også fordi at lungekapasiteten blir dramtatisk bedre på en fettrik kost. Selv ser jeg hver dag fordelen av å spise fett, også på grunn av at flere betennelser i musklene, kroniske sådanne, er forsvunnet.
Å løpe løp på 6 timer uten å møte veggen er ganske enkelt greit. Da er også intensiteten så lav at det er lite problemer.
Ved høyere intensitet blir du mer sliten såklart, men veggen møter man ikke. Man blir sliten av all trening, uansett kost, men som en tommerfingerregel: Møter du veggen etter 2 timer på høykabo, møter du ikke veggen før etter 10 timer på fett....og da er det ikke veggen, egentlig, bare utslitt

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat