Tråd: Operasjon
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-10, 17:14   #7
Maja
Medlem

Maja sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Maja er ny på veien

Sv: Operasjon

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Min påstand er at 90% av en sykelig overvektig persons overvekt sitter i hodet og det er den delen av seg selv man må få "slanket" vekk før man kan få til et varig vekttap. Det kan ikke en operasjon fikse.

Men hvis man har "fikset" hodet og likevel ikke klarer å gå ned i vekt av en eller annen grunn så er operasjon et godt alternativ.

Jeg er ikke enig med deg i at mesteparten av problemet sitter i hodet. Vi er forskjellig skrudd sammen biokjemisk og hormonbalansen er ulik fra person til person. Mye av overvektsproblemet er genetisk betinget. Vi reagerer ulikt på maten vi spiser. Jeg har selv opplevd hvordan insulinresistensen min medfører et voldsomt sug etter mat pga lavt blodsukker. Det er fysiologisk og ikke noe som sitter mellom ørene. Det har f.eks ingenting med trøstespising å gjøre. Jeg har også opplevd hvordan legemidler som har apetittøkning som bivirkning får meg til å spise mer, selv om jeg prøver å stå i mot. Da snakker vi om ganske sterke signaler i hjernen. Forskjellen i sug etter mat er enorm med og uten slike medisiner.

Selvfølgelig er det mange overvektige som kan tjene på å jobbe kognitivt med sitt forhold til mat. Men jeg mener at påstanden din er en grov forenkling av virkeligheten.

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat