Sv: Hvem er vi? En liten presentasjon av oss med mer enn 30 kg for mye
Opprinnelig lagt inn av Sukkerfri, her.
Sukkeravhengighet!!
Fikk konstantert at jeg er sukkeravhengig for 8 uker siden nå. Da hadde gått rundt og tenkt på dette lenge men ikke vært klar til å ta det steget før i høst/vinter. Da googlet jeg sukkeravhengighet og kom til en fin nettside som handler om dette og at det faktisk er wn sykdom, en biokjemisk feilkobling i hjernen som gjør at avhegighetssenteret i hjernen trigges av sukker.. Der sto det også at det skulle holdes et intensivkurs i sukkeravhegighet over en helg i februar og jeg meldte meg på.. Det er det beste jeg noen gang har gjort forf meg selv!!
Hadde en fantastisk opplevelse sammen med andre i samme situasjon og lærte masse.. Den viktigste lærdomen for meg var at det ikke var MIN SKYLD.. Så mange år som jeg har gått rundt og vært sint på meg selv, sint og frustrert og fortvilet og skamfull og tenkt at det skyldes min dårlige selvkontroll og selvdisiplin.. De følelsene kastet jeg vekk den helgen for det er avhengigheten min som har gjort det.. Jeg har samme forhold til sukker som alkoholikere har til alkohol og narkomane har til dop.. Abhengighetssenteret i hjernen er det sammen uansett hva du er avhengig av..
Forskning sier at sukker er 7 GANGER MER AVHENGIGHETSSKAPENDE ENN KOKAIN.. Det sier litt.. Og i en avhengighet handler 10% om HVA man putter i munnen og 90% om tanker, følelser, planlegging osv...
Selv spiste jeg store mengder sjokolade og drakk store mengder pepsimax.. Det var mine laster. HAdde ikke spes forhold til pasta, brød og ris o.l.
Hvis jeg gikk tom for godteri eller brus i løpet av dagen eller kvelden begynte tankene med en gang og kretse rundt når jeg kunne komme meg på butikken og skaffe meg mer.. Hadde fine ritualer for når, hvor og hvordan jeg spiste.. Og hadde jeg ikke noe klarte jeg ikke å tenke på noe særlig annet enn at jeg skulle på butikken etter jobb eller om en time eller snart.. Følelsesmessig var jeg helt på bånn, jeg slet med store smerter i rygg, nakke og skuldre, depresjon og var sykemeldt pga alt dette. Og da spiste jeg enda mer.. Avhengigheten min var jo sjeleglad for sykemeldingen for da ble den tilfredsstilt hele dagen gjennom og tilgangen på dopet var jo så mye bedre..
På dette kurset var jeg sammen med flere andre i min situasjon - noen som har kommet seg gjennom det og vært i tilfriskning i flere år.. Det var veldig nyttig og høre hverandres historier og vi møtes fortsatt hver uke og deler erfaringer og følelser og tanker - positive og negative.. Det hjelper veldig når det røyner på og det river i kroppen fordi den så gjerne vil ha noe søtt eller noe annet å drikke enn vann..
Jeg har ennå ikke hatt tilbakefall og det er jeg veldig stolt av!! Over to måneder nå og jeg er godt fornøyd med vektreduksjonen også. For mitt vedkommende er ikke dette en måte å spise på for å gå ned i vekt - det er en måte å bli frisk på.. Sukker gjør meg syk og jeg vil ikke være syk.. Vekta kommer som en veldig deilig bonus!!
Hei Sukkerfri og velkommen hit - så flott at du har fått kontroll på avhengigheten 
Alt du skriver kunne forøvrig like gjerne vært skrevet av meg.
Og lavkarbo fungerer fantastisk for oss som er sukkeravhengig.
Har fulgt eurodietten (opplegg hos Fedon-klinikken) i 14 mnd nå, og 98% av tiden har jeg vært fri for søtsug og tvangstanker.
Så selv om jeg har hatt noen få sprekker (for det meste med mat og ikke "sukker"), så regner jeg meg som "tørrlagt" i snart 14 mnd.
Spurte forøvrig i en annen tråd om litt info, og ser her at du nevner en nettside - kan du legge ut adressen?

|