Sv: Lavkarbo og eksplosivitet
Hei. Dette med lavkarbo og trening får vi neppe noe entydig svar på i dette livet. Da jeg gikk over til lavkarbo, var det ikke for å gå ned i vekt, selv om jeg nok veide noen kilo for mye. 6 kilo forsvant som dugg for solen. Men jeg ville se om det kunne gå an å trene hardt og leve strikt lav karbo samtidig. Strikt lavkarbo, da snakker jeg ketogent kosthold, ca 20 om dagen, maks. Jeg fikk info fra kostdoktor Andreas Eenfeldt om hvordan jeg skulle gå fram for å få en god fettforbrenning, og som han sa: Den eneste måten å gjøre det på, er å være sikker på at kroppen din ikke har noe annet å brenne - enn fett. Ergo- null karbo inntak.
Så sure ben har jeg aldri hatt før, hverken før eller siden. Men jeg visste jo at det ville skje. 4 uker senere kom det som en eksplosjon, hurtighet, utholdenhet, rå styrke...Kroppen kan selv produsere 100 gram karbo på en time. Men det kan den kun gjøre om en har en eksepsjonell fettforbrenning, den trenger blant annet glycerolen som binder fettet sammen til triglyserider til dette. Når fett spaltes for å brukes, går glycerol delen til leveren, der den blir bundet sammen med aminosyrer for å bli glukose. Dette kan brukes omgående, eller lagres.
Grunnen til at det tar så langt tid som fire uker før kroppen fungerer igjen, er at enzymene som brukes til å spalte fett i magen, er så få etter mange år på mager kost, og dette må kroppen venne seg til å lage mer av. Det er èn ting, men det hundrevis av ting som enten må snus på, eller oppgraderes for å få alt til å fungere igjen. Men når kroppen lærer seg å bruke fett som energi, er det ikke måte på hvilken trykk jeg får. Intervalldragene går langt kjappere på ketogent kost, enn om jeg trykker i meg karbohydrater. Jeg har prøvd over hele fjøla, men for meg er det absolutt best prestasjon på kegogent nivå, det tar veldig mye lenger tid før jeg får noe som helst som kan ligne på melkesyre.
Men, vi er jo alle forskjellige. Det som paser meg, passer kanskje ikke deg 
|