Sv: Lindberg sine råd
Det går jo an å be en moderator dele tråden. Det er jo en interessant diskusjon for mange, ser det er startet en annen tråd om kaffe også. Men det er selvfølgelig lov å trekke seg fra en diskusjon.
Det er klart at det kan være helsemessige fordeler med kaffe. Kaffebønnen er en plante, og de fleste planter inneholder et vell av kjemiske stoffer og forbindelser som kan virke gunstig eller ugunstig alt ettersom. Og akkurat som f eks kokainblader, kakaobønner, teblader, tobakksplanter inneholder det blant annet et sentralstimulerende stoff. Det er nemlig hva koffein er - et sentralstimulerende stoff. Jeg synes denne Wikipediaartikkelen er grei og informativ.
Hvis man tar konsentrert koffein, vil nok de aller fleste merke symptomer som hjertebank, hodepine, dehydrering etc. Det kommer bare an på dosen. Og noen er veldig lite følsomme, mens andre er veldig følsomme, atter andre ligger i et midskikt. Å be folk som reagerer på mindre mengder koffein om å venne seg til det (jeg trodde det var en morsomhet først og lo godt ), er jo å be noen venne seg til et stoff i en mengde som er skadelig for dem?! Hvorfor skal man utsette kroppen sin for det? Det forstår jeg ikke logikken i.
Om koffein/kaffe er dehydrerende eller ikke, vel, det kommer også an på de samme to faktorene: Forholdene i kroppen til den som inntar det, og mengden. Så enkelt som det.
Derfor kan man ikke si om det er sunt eller usunt på generell basis. Det kommer an på. Som det meste annet som det krangles om er "sunt" eller "usunt", vil jeg hevde (inkludert lavkarbo). Det vil alltid være forskning som peker den ene eller den andre veien, fordi forskning har som regel som oppgave å bevise eller motbevise en hypotese, og får dermed et meget smalt fokus. Noe fasitsvar er det vanskelig å komme frem til i denne sammenhengen - fordi det ikke finnes!
Så heller enn å lese seg blind på rapporter, mener jeg at man bør kjenne på egen kropp hva som er sunt og bra for en. For vi er forskjellige.
Et lite PS til Chunky: Jeg fikk råd om å drikke espresso heller enn vanlig kaffe, fordi det er mye mindre koffein i det! Så prøv heller eksperimentet ditt med vanlig kaffe De fleste blir lurt av at det er så mye mer smak i espresso. Men det er altså ikke på grunn av koffeinet, men på grunn av brenninga av kaffen.
Når det er sagt ville jeg ikke drukket koffeinfri kaffe. Da tar jeg heller en vanlig kaffe i blant. Jeg tror heller ikke det er noen fordeler med koffeinfri kaffe. Men hver sin smak 
Sist redigert av Huldr : 24-04-10 kl 16:02.
|