Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-10, 12:24   #1
Frank Svaasand
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Frank Svaasand er på en erverdig vei

Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!

Heisann!

Mitt navn er Frank Svaasand, jeg studerer idrett ved Universitetet i Stavanger. Jeg har ingenting i mot LCHF, det kan jeg heller ikke, for jeg har alt for lite kunnskap innen området. De positive effekten ved LCHF, som triglyseridtallet og de små LDL-partiklene vil synke, blodtrykket ditt vil normaliseres osv. De er jo fantastiske, men hva med effektene? Jeg stiller meg litt kritisk her, fordi jeg har lest dette:

Vekt:
"The singular focus of the low-carbohydrate diet may eventually reduce calorie intake, despite claims that dieters need not consider caloric intake as long as lipid represents the exess. Initial weight loss may also result largely from dehydration caused by an extra solute load on the kidneys that increas water excretion."

Så noe av grunnen til reduksjon i vekt, kan faktiskt skylles at LCHF dieten inneholder mindre kalorier. Vann tap reduserer heller ikke kroppsfett. I tillegg kan vektreduksjonen skyldes tap av muskler, siden kroppen rekrutterer aminosyrer fra musklene for å vedlikeholde blodsukkeret via "gluconeogenesis", og dette er kort sakt en bivirkning.

Komplikasjoner:
Siden dieten LCHF ikke har noe restriksjoner på mengden kjøtt, fett, egg, og/eller ost, så leser jeg at den kan til og med være farlig. De nevner eksempel som:

"low-carbohydrate, high-protein diets raise serum acid levels, potentiate the development of kidney stones, alter electrolyte consentrations to initiate cardic arrhythburden in the renal filtrate, deplete glycogen reserves to contribute to a fatigued state, decrease calcium balance and increase risk for bone loss, and cause dehydration."

Dette er for meg, gode nok grunner til å ikke spise LCHF, men jeg er litt usikker på betydningen av protein forholdet. Jeg leser jo også positive ting om denne typen diet, men er som sagt litt skeptisk.

Prestasjon:
Jeg leser for eksempel utsagn som "mer energi, mindre kroppsfett, mer muskler?", og dette forstår jeg ikke. Hadde hvert supert om dere kunne forklart dette. Sånn som jeg ser det, så vil prestasjonsevnen og restitusjonstiden hos en som spiser LCHF være vesentlig dårligere. Jeg begrunner dette med karbohydrats rolle ved å spare protein, energikilde for å utføre hardt arbeid, fungerer som bensin for sentral nerve systemet og ikke minst dette:

"Metabolic primer - Byproducts of carbohydrate breakdown serve as a "primer" to facilitate the bodys use of fat for energy, particularly in the liver. Insufficient carbohydrate metabolisme (either through limitations in glucose transport into the cell, as occurs in diabets, or glycogen depletion though inadequate diet or prolonged exercise) increase dependence on fat utilization for energy. When this happens, the body cannot generate a sustained high level of aerobic energy transfer from fat-only metabolism. This consequence signifcantly reduces an individuals maximum exercie intensity."

Etter å ha kikket litt rundt, må jeg si jeg ble litt intressert. Men, jeg får en følelse av at denne typen diet gjør deg superslank, men ikke supersprek. Det er noe helt annet dersom personen sliter med overvekt, hvor operasjon er det neste steget, da ser jeg nytten av å bli superslank, men ikke dersom du fortsatt har helsa i orden. Det er jo selvfølgelig mange faktorer og funksjoner som jeg ikke kjenner til her, men håper på noen positive svar. Tøft om dere klare vise til kilder også.

Jeg ser at det skal holdes et kveldsseminar i Stavanger, den 29.april, ved folkets Hus, Løkkeveien.

Kilder:
- Essentials of exercise physiology

Frank Svaasand er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Livsstilskosthold Svar med sitat