Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!
Min opplevelse av dette med kalorier: jeg trodde jeg spiste mer kalorier enn jeg gjorde da jeg begynte med lavkarbo, men det viste seg med tiden når jeg tok med tid til å sjekke dette at jeg lå/ligger på 1500-1800 kalorier/dag. Dette uten å tenke på kaloriinntaket over hodet. Det regulerer seg gjerne på den måte av seg selv hvis man setter sammen kosten riktig. Mye av grunnen til at man havner såpass lavt på kaloriinntaket handler nok om at man spiser en kost man blir METT av, og derfor ikke har behov for mellommåltider osv. Man orker heller ikke like store porsjoner som før.
Muskler har jeg ikke tapt mye av med denne kosten, det kan jeg love. Tvert i mot så opplever jeg at jeg veldig lett bygger muskler nå.
Det er ikke fritt frem å spise så mye man vil av kjøtt, fett, egg, og/eller ost, det er en misforståelse. Man skal spise normale mengder proteiner, thats it, og man skal fylle på med fett til man blir mett, etter å ha kuttet i karbo. "For mye fett" er en litt "ullen" betegelse, for vi skal jo spise mye fett, men FOR mye fett kan ofte resultere i dårlig vektnedgang, da kroppen ikke trenger å hente energi fra lagret kroppsfett med for mye fett i kosten.
Men dette med fett er veldig individuelt altså...veldig ulikt fra person til person.
Prestasjoner: vel, det må nok bare prøves skal man tro på det. Men kan jo nevne den svenske OL vinneren Bjørn Ferry. Han vant gull i skiskytig i Vacouver og spiser LCHF kost (ha kaller det jegerkost). han ligger på 10-15 energiprosent karbo, mot tidligere 60-65%. Han kommer med en kokebok om kosten sin i januar neste år.
Min samboer spiser ganske strengt LCHF og løper halvmaraton og trener flere ganger/uke. Han opplever sterk forbedrig, økt energi og utholdenhet med denne kosten. Han får melkesyre mye senere under trening/løp, og han opplever at han lettere får økt muskelmasse.
Han er ellers veldig slank, har alltid vært det, men valgte denne kosten fordi den gir store helsegevister, på kort sikt og på lang sikt. Nå er det hans foretrukne kost...særlig pga treningen.
|