Sv: Er dette min trivselsvekt ?
Jeg synes Photobscura kom med ett godt tips, mål fettprosenten din hvis du er i tvil. Jeg er forsåvidt enig med StegforSteg som sier at bare det at du spør om det betyr vel egentlig at DU ikke er fornøyd med det. Men så er det oss jenter og vårt eget kroppsbilde...
Men spore av litt:
Opprinnelig lagt inn av studine:), her.
Det blir på samme nivå som å si at man har så stort hode, det er derfor man veier så mye (sorry, men dette er en pet peeve for meg, for jeg har så mange venninner som unnskylder seg med både dette og muskler).
Jeg foreslår at man skal være ærlig med seg selv, selv om det er ubehagelig. De aller, aller fleste har godt av å ha en BMI mellom 20 og 25, og er man over eller under så bør man rett og slett se vekta i øynene, og akseptere at man har en jobb foran seg.
Jeg føler at det du sier her blir så utrolig feil. Du sier jo at kroppsbygning ikke betyr noe? At det er bare tull å si at man veier mye fordi man har muskler? Det er da ikke tull! Kanskje noen som innbiller seg det, men det er mange som har en del muskler uten å ha jobbet for dem i det hele tatt. Når jeg tenker tilbake følte jeg meg alltid stor. Jeg var egentlig ikke det selv om vekta sa det. Hadde jeg bare skjønt det da, så tror jeg ikke at jeg hadde latt det gå så langt som det gikk. "Jeg har jo alltid vært stor, så det er ikke håp for meg å bli slank", tenkte jeg. Og så var jeg egentlig ikke så uslank som jeg trodde!
Det finnes absolutt forskjellige kroppstyper.
Lillesøstera mi (til venstre med armen rundt Gandhi) har en BMI på ca 18,5 og hun har til og med litt former. Hun ser absolutt ikke skrapet ut. OK da, så er hun bare 17 år, men hun er ferdig med å vokse.
Men jeg er overbevist om at jeg ville sett skrapet ut. Som jeg nevnte tidligere i tråden, jeg så ganske normal ut da jeg hadde BMI 30. Jeg har vist dette bildet mange ganger allerede, men her (meg til høyre) er jeg altså 85 kg og med mine 1,68 meter så blir det BMI rett over 30. Jeg gikk der under klassifikasjonen FEDME. Du mener altså at jeg skal ned til 68 kg, altså 17kg lavere enn jeg var på bildet? Enn så lenge har jeg tenkt meg ned til BMI 27 ca.
Når det gjelder treningen har jeg heller ingen forutsetninger for å fortelle deg hvorfor du ikke går ned, men jeg kan fortelle det jeg vet om trening og vektreduksjon. For å gå ned i vekt, kreves MINIMUM 3 treningsøkter à en time i uken. 2/3 av alle treningsøkter skal være kondisjonstrening, hvor man ikke kan snakke og skravle mens man holder på, og øktene av kondistrening skal vare mellom 35-60 minutter for at du skal ha god effekt. 1/3 av treningsøktene skal være styrketrening, for å styrke musklene i kroppen og danne mer muskler som brenner mer kalorier.
Minimum tre treningsøkter i uka for å gå ned i vekt? Kroppen er mer kompleks enn "kalorier inn - kalorier ut = vektforandring". Du har ikke satt deg helt inni lavkarbo ser jeg... Jeg sier ikke at trening ikke er sunt, men det er ikke ett absolutt krav at man MÅ ha tre entimersøkter i uka ellers går man ikke ned i vekt. Men selvfølgelig hjelper det på.
Men kroppen vil ikke holde seg på en lav vekt om du ikke har vært der i minimum 2 år først. Har man først lagt på seg, er det ikke bare å slanke det av og så fortsette som før, for da vil kroppen gå rett opp igjen, og gjerne forbi (for å sikre seg) og man blir en jojoslanker.
Ehm, så var det det med å gå tilbake til gamle vaner og slikt. Hvis man sakte men sikkert gikk opp i vekt på ett kosthold, så vil man sakte men sikkert gå opp i vekt på det samme kostholdet selv om man har slanket seg (og vært stabil i to år). En varig kostholdsforandring må til. For meg var det å kutte ut de fleste karbohydratene og spise masse sunt fett.