Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-10, 15:36   #11
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Opprinnelig lagt inn av Soje, her.

Foreslår at man går ut mer i sola i stedet og spiser mer fet fisk hvis man kan. Har man påvist D-vitaminmangel hos sin lege og ikke kan spise fisk og samtidig aldri er eksponert for sol så kan D-vitamin tilskudd brukes, selvfølgelig. Mitt poeng er at man bør gjøre det som gjøres kan og som er gratis før man vurderer å bruke alle mulige tilskudd.

HEI!
Ja du har helt rett i det du skriver der. Det beste er naturlighet. Enten spise mye fisk og/eller være ute i solen litt hver dag. Det er det beste alternativet.
Men nå har det seg sånn at jeg ikke spiser så mye fet fisk(er ikke så veldig glad i det, men blir 3-4 gng i mnd kanskje). Jeg har ikke uteplass der jeg bor nå(eller balkong etc). Så jeg må gå en tur eller kjøre til et sted for å være ute.
Jeg pleier jo gå tur i skogen, men synes foreløpig det er for kaldt i t-shirt. ikke er det sol hver dag heller, og jeg pleier gå på kvelden.
sum-summarum betyr det at jeg er meget disponert for vit D-mangel slik jeg lever. og må ty til tilskudd for en periode.
har hørt en lege (sofie hexeberg) sier også at solarium 10 min 2 ganger i uka også er nok på vinterstid. Det er uaktuellt for meg, men kan være alternativ.
Det er ikke alltid lett å nok sol for mange. de fleste jobber innendørs og er kanskje ikke hjemme før 16-17 tiden. så er det middag. solen er ikke særlig sterk på den tiden, og er ikke fremme hver dag i Norge, så tilskudd er nok fornuftig for mange alikevel(eller ta seg sydentur et par ganger i året).

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat