Sv: Positiv effekt av LCHF? Ja! Negative? Tja!
Min erfaring med lavkarbo er variert.
Jeg LA PÅ MEG 7-8 kg i løpet av 8-10 uker. Da fulgte jeg OE og prøvde etterpå på Fettfestivalen(under 15 karbo). Fra ganske flat mage til en bilring. (fra BMI på 21/22- 25/26) Altså fra slank/passe til nær overvekt. Hva skjedde???
Denne fett-ringen rundt magen er jeg jo litt bekymret for. Det er jo ikke spesielt sunt. Og jeg som alltid har hatt flat mage(selv etter fødsel). Kronisk forstoppelse ble det også. Og jeg ble slett ikke bedre helsemessig.
For lite fett? jeg skrev inn på skjema og lå mellom 75-85% av energien fra fett. ingen kunstige søtning, ingen meieriprodukter(bortsett fra en prøveperiode tidligere). og jeg spise mye grønnsaker.
Nå skal jeg ikke påstå at lavkarbo ikke rett for meg.
DET TROR JEG AT DET ER! men... jeg tror ikke at jeg skal ha så mye METTET FETT som endel andre spiser her. Det virker ikke så bra for meg(tror jeg) Hvis man finner SIN EGEN lavkarbo-filosofi(altså spiser etter metabolismen og inviduelt tilpasset) og følger med på hva kroppen TRENGER.
Jeg er også plaget med LAVT blodsukker. jeg føler meg dårlig av ketose. Så vi er FORSKJELLIGE. Stoffskifte er varierende, dessuten kan jeg feks ha omega 3 mangel. da hjelper det vel ikke å øse på med smør og kokosolje. har prøvd det uten å se noe bedring på hud, hår etc... hjelper ikke på forstoppelse heller. 2-3 ss med linfrø/oliven/udos hjelper betydelig bedre og det virker som om jeg ikke skal ha så mye mettet fett.
Ikke tåler jeg særlig dyre-proteiner heller(særlig rødt kjøtt). Fordøyer mye bedre vegetarisk lavkarbo. Jeg spiser jo kjøtt, men bør holde meg til fisk og kylling ser det ut....
Det jeg ville si at noen kan ha negative effekter på lavkarbo. Jeg ble jo småfet av det(unnskyld hvis jeg tråkker noen virkelige overvektige på tærne nå..ikke meningen) og kronisk forstoppelse. Og som følge av det. slapp, trøtt, hodepine, kvalme. Så hvis jeg hadde vært med på en
LAVKARBO-test person så hadde lavkarbo kommet dårlig ut. Men jeg tror på det alikevel! Jeg måtte bare finne min vei. Spise lett opptakelige proteiner, mindre mettet fett, mer oljer, og ikke for lavt på karboer. Det gjelder for meg da....