Sv: Hvorfor går jeg ikke ned? Kan noen gi meg råd?
Hei,
Nå har ikke jeg helt oversikten over Atkins induksjon men jeg spiser ketogent.
Da begynner jeg med at ketose ikke er ensbetydende med vektnedgang. Testen med stixen skal tas på kvelden minimum to timer etter siste måltid for å få mest mulig korrekt måling. Så sant man får fargeendring på stixen så er man i ketose, det finnes ingen grader av ketose, den mørkeste fargen derimot kan indikere at man drikker for lite vann. For lite vann og for lite fett er forresten de to vanligste nybegynnerfeilene.
Nå har jo du gått ned ganske mye på GR som er en veldig lavkaori lavfett diett og etter å ha lest mye her på nettet så er det mange som erfarer at det kan ta litt tid før kroppen er villig til å slippe kiloene. Videre så har du en BMI er 26 altså i nærheten av det som ansees for å være innenfor normalvekt. Husk at lavkarbo er vektregulerende og at når kroppen har gått ned til idealvekt så stopper det opp der, hva som er idealvekt kan kroppen og hode selvfølgelig være uenige om.
Vider så vil jeg minne om at en omstilling fra høykarbo til fettforbrenning er en krevende prosess for kroppen og det kan ta opp mot 4 uker før kroppen er i optimal fettforbrenningsmodus. Ikke alle raser ned i vekt på lavkarbo, det bare virker sånn… De som er veldig overvektige er de som ofte går mye ned i begynnelsen, bla. pga mye vann i kroppen, for de som ikke har så mye ekstra på kroppen så går det ofte litt saktere og ønskekiloene går vel nesten like sakte her som på noen annen diett.
En del opplever at søtningsmidler er en partystopper, det inkluderer da Pepsi max, IFA og sukkerfri drops. Husk at selv om det er sukkerfritt så er det noen søtningsmidler som ikke er sukkerfrie i lavkarbo forstand.
Som jeg nevnte tidligere så har jeg ikke satt meg særlig inn i Atkins, men induksjonen er jo ketogent og da synes jeg nok du får i deg litt lite fett.
|