Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-10, 03:36   #16
Mear
Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Mear er ny på veien
Red face

Sv: Hvilke grønnsaker vokser over bakken?

Som med-nybegynner på lavkarbo har jeg egentlig bare ett tips: lag en plan.

Nå skal det sies at jeg er en organisator av natur, men tenker at når det kommer til noe så (potensielt) omfattende som et (ganske) nytt kosthold, er planlegging nøkkelordet. For min del har det bestått i å lage en liste med Ja-mat ut i fra hva jeg liker, så det skal bli lettere å finne gode måltider. Har brukt http://matportalen.no/matvaretabellen veldig mye til dette. Det er superenkelt å lete frem forskjellige kategorier med mat og sortere dem etter fettinnhold eller karbohydratinnhold. Så er det bare å ignorere alle med over 5-7g per 100g, og bli kreativ med resten.

Jeg har også slitt litt med å finne godt tilbehør. Det virker som om det blir mye blomkål, brokkoli, blomkål, brokkoli... Godt, for all del, men gud så kjedelig. Så jeg har bare tatt utgangspunkt i forskjellige typer kjøtt som jeg vil ha til middag, titta på lista med ja-grønnsaker, og blanda litt. For å være helt sikker på at det ikke går galt med maten halvveis uti uke to når slappheten og evt hodepine slår til, har jeg faktisk laga en to-ukersplan for måltidene. Ja, nettop, totalt organiseringsfreak! Men seriøst, heller for mye enn for lite, det er demotiverende med sprekk.

Les masse på forumet, det er tett med inspirasjon og motivasjon, og ikke minst gode matideer. Lykke til.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat