Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-10, 23:44   #27
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hva med den nyeste artikkelen i VG, at frukt og grønt er ingen kreftbrems?

Leste artikkelen og får umiddelbart noen spørsmål/tanker: jeg regner med at disse som var med på undersøkelsen spiser "vanlig" høykarbomat, med både mange e-stoffer, konservering, transfett og ikke minst mye syre og ustabilt blodsukker? osv... Ja da hjelper det lite med 5 om dagen altså! Da er det også skadelig med feks rødt kjøtt pga tarmene og fordøyelsen har nok å "ta seg av" og det kommer stadig "gift" i systemet. Kroppen tømmes for antioksidanter, basiske mineraler osv... det må mer enn 5 om dagen for å stoppe disse angrepene altså...skadene er større enn hva man retter opp...
Det hadde vært mer interessant(for oss) å teste dette ut på lavkarboer over tid.
Det andre er jo at årsak til kreft er vel mer sammensatt enn bare kosthold. fysisk aktivitet, stress, kjemikalier, mikrobølger, forurensing osv kan jo være andre faktorer...
Så når man har fjernet mange faktorer så mye som mulig, også innført lavkarbo... så tror jeg er frukt/grønt/bær er mer oppbyggende og "virker" bedre. kanskje fordi tarmer hos oss er "renere" og tar opp næringen bedre. Hvis det ligger feks mye sukker og syre(og muligens melkedrikking osv) og gjærer til enhver tid så klarer de ikke suge opp næringen som de skal.
At frukt/grønt ikke har noe å si for helsa virker tvilsomt, men har hørt om de som kun lever på kjøtt/fett/fisk og der finnes ikke kreft..Men så har har de også minimalt med kjemikalier og forurensing, de er aktive og mye ute(jakt osv) og er ikke påvirket av radiobølger slik vi er(EMF-felter).
så det er nok flere faktorer her.... Og disse "kjøttspisere"(inuitter etc) kunne kanskje optimalisert helsen sin ved å spise frukt/grønt?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat