Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-10, 12:51   #39
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg også, og ikke mest fordi jeg ville ha litt "fri" selv, men fordi jeg synes det er viktig at man lærer seg det. Hva mener dere andre, er det ikke utrolig viktig at gutter og jenter kan sette på en vaskemaskin og lage basic-mat før de flytter hjemmefra? Jeg ser på det som en absolutt selvfølge at mine barn kan dette før de flytter, og hjelper til hjemme for å bidra. Alt annet kan komme til å skape late, sjuskete ungdommer.

Visst er det utrolig viktig. Søsteren min (pappa sin datter) er 13 år. Hun får ikke "lov" til å gjøre noenting. Jeg tror ikke det er bevisst at han gjør ALT for henne, men han MÅ begynne å slippe litt. Ikke trenger hun å vaske klær, for jeg tror han er redd for at hun skal ødelegge vaskemaskina. Ikke får hun lage mat fordi han er redd hun skal brenne ned huset (vi har hatt brann i vår familie hvor liv gikk tapt), han skjærer opp brødet til henne de gangene han mot formodning ikke kan være tilstede, lager middag, legger på tallerken og setter foran henne på bordet med kniv og gaffel. Osv osv. Den eneste "oppgaven" hun har fått er å gå ut med søppla. Om tre år skal hun flytte til Bodø for å gå på skole, og jeg prøver å si at nå må han skjerpe seg, nå må han la jenta få prøve seg fram. Jeg vet at han gjør det fordi han er redd for å miste henne, men hun er 13 og kan ikke være den lille jenta for alltid. Det er svært innvikla og det har tatt meg over ett år å få han til å be henne om brette sammen klær og støvsuge gulvet.

Jeg har en venninne med en sønn i hennes klasse. Gutten vasker hus, lager middag (I might add store middager ala ovnsbakt lam), vasker klær, osv selv om hna er midt i verste tiden for tenåringsgutter. Det handler litt om hva man krever at ungene skal gjøre helt fra de er små og hva man lar dem få lære. Hos han er det liksom ikke noe snakk om annet enn at han får værsågod dra sin del av lasset.

Sist redigert av Cherry : 02-05-10 kl 15:17.
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat