Sv: Kombinere LavKarbo og Grete Roede?
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Hei
Tenkte jeg skulle dele min erfaring med Grete Roede kontra lavkarbo.
Jeg har alltid vært mer eller mindre overvektig, selv som barn var jeg alltid blant de største selv om jeg kanskje var direkte overvektig. Jeg levde på det vi kaller et "normalt norsk kosthold".
Jeg har prøvd alle tenkelige og utenkelige kurer, men har alltid hatt en del for mye. Vekta begynte for alvor å gå oppover da jeg begynte å studere og hverdagen ble fyllt med dårlig mat, matvaner og STRESS. Og da vekta tilslutt stoppa på 96 kg (er 166 cm høy) fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe. Jeg begynte på Grete Roede opplegget og klarte å gå ned 6-7 kg, men ting skjedde og opplegget glei ut og vips var jeg oppi 94-95 kg igjen.
Etter en lang periode med overvekt fant jeg ut at nok er nok og begynte denne gangen på et Grete Roede kurs. Jeg gjorde alt etter boka, trente nesten hver dag og spiste maks 1800 kcal til dagen. Jeg gikk veldig lite ned og instruktøren mente på at jeg "juksa" med matjournalen min. Jeg gjorde ikke det, men vekta ville ikke slippe. I tillegg gikk jeg alltid rundt med en følelse av at jeg ikke var tilfreds og skikkelig mett. Jeg hadde alltid lyst på noe, selv om jeg spiste slik GR anbefalte og dermed også skulle holde blodsukkeret stabilt. I løpet av dette kurset gikk jeg ned 4 kg og var som sagt aldri helt tilfreds. Jeg ga opp og vekta kom tilbake.
Jeg undersøkte andre muligheter for å gå ned i vekt, men var veeeeldig skeptisk til f.eks. Atkins for vi er jo alltid blitt tuta ørene fulle over hvor farlig fett er. Helt tilfeldig kom jeg over en nettside (http://www.thedietsolutionprogram.com/author-bio.aspx)
der forfatteren skriver en del om matintoleranse og hvordan det faktisk kan hindre vektnedgang selv om man spiser "riktig". Det gjorde at jeg fikk sjekka om jeg har intoleranser og joda jeg har glutenintoleranse, så all sånn mat måtte kuttes. Da begynte vekta faktisk å gå nedover uten at jeg telte kalorier forøvrig. I jakten på en brøderstating som ikke er laga på glutenfritt mel (smaker blæhhh) ramla jeg inn her på lavkarbo sidene og begynte å lese. Fremdeles veldig skeptisk, for fett er jo farlig - eller????, bestemte jeg meg for å prøve for nå ville jeg ned i vekt for godt.
Jeg valgte å begynne på "spis deg slank.no" opplegget siden de har ferdige måltider man kan ta av. Vekta gikk sakte men sikkert nedover. Jeg ramla utpå og gikk tilbake til gamle vaner en stund, men la heldigvis ikke på meg. Nå følger jeg Ketolyse-opplegget og er veldig fornøyd. Jeg er mett og tilfreds, og følger prinsippene fra ketolyse-boka om at man skal spise når man er sulten til man er passe mett. Jeg fyser ikke på alt mulig slik jeg gjorde før og spiser "normal" mat iht til prinsippene i boka.
Jeg forstår at det er vanskelig å gi slipp på "barnelærdommen" om at man skal spise 5-6 måltider til dagen og at man ikke skal ha for mye kalorier. Jeg sliter ennå med dårlig samvittighet når jeg lemper meierismør i panna og enkelte dager spiser jeg ikke mer enn to ganger, andre dager trenger jeg 5 måltider for å være mett, men jeg følger prinsippet med spise når du er sulten til du er passe mett og da regulerer ting seg selv. Jeg er som mett og fornøyd, vekta går nedover og jeg har det bra - det ga aldri Grete Roede meg. Hender jeg får lyst på sjokkis men det tror jeg er like mye hodet, gamle vaner, psyken osv som bestemmer. Tar tross alt tid å omstille både kropp og ikke minst sinn.
Du bør lese deg opp på lavkarbo filosofier. Mye god lesnad her på forumet/nettet og ellers kan man jo låne ulike bøker på biblioteket. Du bør nok også bestemme deg for en lavkarbo-filosofi eller GR, det er vanskelig å kombinere tror jeg. Min erfaring er som sagt at lavkarbo fungerer bedre enn GR, men det er selvfølgelig visse prinsipper som må følges her også.
I f.eks ketolyseboka (sjekk ketolyse.no) blir det oppgitt en ukesplan som et eksempel på hva man skal spise, du kan jo prøve å følge det og se om du liker det.
Det viktigste er nok å lese seg opp på hva lavkarbo er, hvordan det virker og bare la alle gamle fordommer fare dersom du vil prøve det.
Tusen takk for masse nyttig informasjon - og at du tok deg tid til å fortelle meg