Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-10, 22:34   #12
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kombinere LavKarbo og Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av MarinaC, her.

Fordelen med GR er jo at jeg spiser "normal" mat - slik som resten av familien.

Liker Lavkarbo veldig godt - mye god mat, men litt vanskelig (og dyrt) å følge i forhold til resten av familien.

Vil ikke skille meg for mye ut da barna mine er opptatt av tykk/tynn, mat mm.

Her spiser vi lavkarbo hele familien, både jeg og mannen min og begge barna (6 og 2 år gamle). Mannen er strengest siden han er den eneste i huset som er overvektig, vi andre spiser samme mat men litt fullkorn/mer grønnsaker i tillegg, og så skeier vi kanskje litt ut i helgene, og barna spiser selvsagt det samme som alle andre barn i bursdager, og får kakao på skoletur og lignende, vi er ikke fanatiske overhodet. På den måten spiser barna helt normal mat (mangel på poteter, pasta og ris er faktisk ikke noe issue overhodet) og ofrer ikke noe ellers. Eldste har spurt én gang hvorfor pappaen ikke spiser fullkornrisen vi andre av og til spiser, og da har han sagt han ikke er så glad i det og heller vil ha litt mer grønnsaker i stedet. Eldste liker ikke sopp og får noe annet i stedet, så hun skjønner godt den "problemstillingen".

Men nå har jo jeg vært inne i lavkarbolivet (av og på) i ca. 8 år, så det faller seg jo sikkert litt mer naturlig for meg enn for deg, det skjønner jeg. Men om du leser litt mer om det og prøver å ikke se på dette som "spesialmat" så ER det faktisk ikke vanskelig å kombinere dette med resten av familien.

Jeg syntes i grunnen det var dyrere å leve på Grete Roede enn på dette. På Grete Roede kjøpte jeg mye frukt (DET er dyrt det), mye lettprodukter (også dyrt, lettost er mye dyrere enn fet ost feks), og masse polarbrød og lett-is og light-saft og lignende. Men det er jo hva man gjør det til, man kan leve rimelig på både GR og lavkarbo. Klart, det er dyrere med laksefilet enn spaghetti med ketchup, men til gjengjeld er spaghetti med ketchup ikke mat, bare vomfyll. Du heller ikke vann på bilens bensintank, liksom.