Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-10, 21:07   #1
phattyline82
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 42
phattyline82 er på en erverdig vei

Metformin? Slankemiddel?

Jeg har lest utrolig mye om metformin. hovedsakelig fordi min tante som IKKE har diabetes og IKKE har høy blodsukker og IKKE er påvist insulinresistanse har fått metformin og har gått kraftig ned i vekt.
Hun hadde en start vekt på 80 kg med sine 167 cm og gikk ned 14 kilo i løpet av 4 måneder +/-

Så jeg begynte å lese om denne "vidunder" medisinen og jeg har funnet mye. Det er mange leger der ute med mange forskjellige meninger om denne medisinen. Jeg har også hørt litt rundt blant bekjente av meg som er leger og sykepleier og det er mange delte meninger.

Begynte å lese om diverse meninger om Metformin på engelske nettsider og der virker det som om det blir mer sett på som slankepille enn medisin mot diabetes. Har funnet nettsider som lommelegen.no i USA som sier svart på hvitt at det fungerer bedre enn Reductil (slankepille på resept).

Mitt spørsmål er da, hvorfor kan man ikke kreve Metformin av sin lege?
Alt jeg har leste her inne, min tantes erfaring, lommelegen.no og alle andre sider på nettet og informasjon som sier at foruten kvalme og ubehag iform av diare så har samtlige gått ned i vekt. Og de fleste leger med litt erfaring innen diabetes, overvekt og insulinresistanse velger metformin som nr 1 på lista for å behandle overvekt. http://www.roli.no/om.htm

Jeg gikk til legen min og krevde å få sjekket insulinnivået mitt og om jeg har insulinresistanse, (siden jeg har også lest at 99% av alle overvektige har dette) Han har nå sendt meg til Fürst (www.furst.no) for å ta en fullstendig sjekk og deretter komme og "prate" om det er "nødvendig" med metformin. (jeg sa selv at jeg har kjennskap til metformin)

25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.
Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt.

Så - igjen - hvorfor kan jeg ikke kreve Metformin av min lege? Hvorfor er det så mye uvitenhet blandt leger angående metformin. Har fått høre at Metformin er livsfarlig om du ikke har diabetes - og hvordan er det da at de fleste kvinner med PCOS går på metformin?? uten å ha diabetes.

Jeg er 163cm og veier 80 kg. har mest fett på magen og er overbevist at jeg har god nytte av metformin. diabetes eller ikke. insulinresistent eller ikke.
I et land der fedme og overvekt blir stadig et større problem, bør fastleger landet rundt få mye mer kjennskap til til medisiner som faktisk hjelper. Og lære mer om hva som ligger bak overvekt og ikke bare gå ut ifra at folk er late og trenger å bevege seg mer. Når du først har en BMI på 30 så er det ikke snakk om latskap. da er det et problem som må tas alvorlig.
Metformin eller Personlig trener og personlig kokk på blåresept. Det mener jeg ihvertfall.

phattyline82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat