Sv: Metformin? Slankemiddel?
Jeg har samme legen som Carisma, men jeg fikk ikke metformin fordi jeg lå under smertegrensa. Han sa det samme til meg, jeg skjønner han jo, han følger jo bare rettledningene til WHO ... . Men han ville gjerne at jeg skulle få en second opinion, og jeg fikk en henvisning til gyno. Jeg tok med meg prøveresultatene til en gynokolog og spesialist på kvinnesykdommer i Drammen som jeg vet sverger til lavkarbo, og et raskt overblikk, en lengre samtale og en GU senere fikk jeg tre diagnoser i en smekk; insulinresistens, hypothyerose og PCOS, og ble satt på metformin 3x500 mg og yasmin. For første gang på tre år går jeg endelig ned i vekt igjen etter fullstendig stillstand etter et større vekttap, til tross for beinhard disiplin på kostholdet. Men kroppen min har rett og slett vært for resistent med alle hormoner på bærtur, og alle bremsene var på.
Men om det lan kalles en slankepille synes jeg høres litt tvilsomt ut, men igjen så går det vel sammen med det at såpass mange overvektiger ER insulinresistente, og når allmennleger stort sett går ut i fra relativt nye og vide normalverdier så blir ting fort litt galt, noe som resulterer i at mange går rundt med ubehandlet insulinresistens, og får kanskje ikke hjelp før de har en godt framskredet diabetes. (Les dette svaret her! Ganske urovekkende lesning!). Mer lavkarboorientere leger setter grenseverdien langt lavere. Omtrent på halvparten, altså.
Så, konklusjonen er at for meg fungerer metformin. Jeg tåler nå også å spise litt meieriprodukter og en og annen fiberrik i farta, selv om det ikke er særlig ofte, fordi insulinfølsomheten min ikke er så innmari lav lenger. Men kostholdet er grunnsteinen i alt. Det er ikke bare å begynne å gå på metformin og spise hva som helst. Det er ikke nødvendigvis sånn at man må gå på metformin i allt tid heller, når insulinet er godt under kontroll så kan man trappe ned, men da er det enormt viktig å fortsatt spise blodsukkerstabiliserende mat, dvs lite og trege karbohydrater og naturlig fet mat.
Oioi, dette ble jo rene foredraget. Sorry, ble litt engasjert .

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|