Sv: Metformin? Slankemiddel?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
(Les dette svaret her! Ganske urovekkende lesning!).
Jeg synes dette var positiv lesing jeg, ikke ofte jeg synes lommelegen sier noe fornuftig, hehe.
Han sier
"Ideelt: 0,3-0,4 (hos friske, ikke insulinresistente, slanke personer)
Sannsynlig insulinresistens: verdier >; 0,7
Betydelig insulinresistens:>; 1,0
Jeg har selv opplevd det han beskriver at mennesker med såkalt normale verdier innenfor den nye referanseramma kan bli oversett. Jeg oppsøkte min lege i juni i fjord fordi jeg hadde alvorlig problemer med blodsukkeret og la på meg i et rasende tempo. Tok blodprøver og fikk beskjed om at alt var normalt. Jeg hadde da insulinnivå på 0,945.
I oktober hadde jeg bare blitt værre og værre og vekta raste nå på fortere enn noen gang. Ga da opp fastlegeprosjektet og oppsøkte Fedon. Altså ca 4 mnd senere så hadde jeg c-peptid på 1,219, altså veldig alvorlig insulinresistent. Blodsukkeret var helt på bærtur og jeg hadde ofte føling. Jeg kunne ha utviklet diabetes, grøss og gru.
Vi diskuterete da om jeg skulle begynne på metformin eller bare teste ut ketose første. Jeg hadde levd veldig Fedonaktig i denne perioden uten effekt og var skeptisk til om ketose ville hjelpe tilstrekkelig. Men vi ble enige om kun ketose i første omgang, og det er jeg kjempeglad for. Nå har jeg c-peptid på kun 0,471. Er skikkelig stolt av min c.peptid, hehe..
Dette engasjerer meg veldig. Synes det er helt hårreisende at referanseområdet er endret. Fastleger har ofte ikke kunnskap om dette og jeg tipper at det må være mange med meg som har opplevd å ikke få hjelp.

Blitt ketolikk
|