Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen
Frukt skal ikke spises alene!
er jo bare karboer og vil ikke fungere som et mellommåltid etc... som kjent skal et måltid bestå av fett, protein og karbo. selv om det også bare er et "snacks-måltid". denne regelen gjelder uansett!
hvis jeg skal spise frukt, karborike bær etc... så fungerer det best i feks smoothie med oljer og protein. appelsin frisker opp mange av smoothiene mine. Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg tykner og søter gjerne med halv banan. jeg kombinerer ofte mine smoothies med å først spise en avokado og noe grønt. (pluss et par ss olje hvis jeg ikke har det i smoothien) og protein rik smoothie etterpå.
Om frukt er nødvendig i kostholdet? tror ikke det, er vel mer som naturens dessert og ikke "mat". men det beriker kostholdet mitt og bidrar til mer varasjon. og får meg til å spise meg grønt(feks mikse salat, banan og soya melk, proteinpulver). kan bli lei av å lage og knaske på salater, og det er deilig innskudd å drikke et måltid.
Jeg tror også at det er sunt så lenge det ikke påvirker blodsukker noe særlig(altså at det brukes som dessert/pakkes inn i fett/protein).
Mitt argument er ikke mineraler og vitaminer, men noe fiber, lett fordøyelig, enzymer, antioksidanter(bær) og ikke minst ENERGI/ioner(raw food, ikke kcal!). og det får opp grønnsakmengden. og mengde RAW mat i kostholdet.